Pressinbjudan: Vad krävs för att skapa ett tryggt och jämlikt boende för alla, nu och i framtiden?

Under årets Järvavecka anordnar Hyresgästföreningen region Stockholm ett seminarium under temat boendesegregation.
Omslagsbild - seminariedeltagare. Fotomontage: Hyresgästföreningen

Boendesegregationen är ett problem för både individ och samhälle. Resursstarka hushåll får tillgång till attraktiva stadsdelar, samtidigt som de kan välja bort mindre populära områden och lägenheter. På så vis skapas en spiral som försvagar och stigmatiserar vissa bostadsområden – och fortsätter sortera människor efter plånbok. Resultatet blir ojämlika villkor kring boendemiljö, service, hälsa, livslängd, skolresultat, försörjningsmöjligheter, inflytande och förutsättningar för ökad livskvalitet.

Den enorma bostadsbrist vi ser i storstadsregionerna ökar segregationen och inget tyder på att antalet bostäder kommer öka. Tvärtom har bostadsbyggandet bromsat in.

Vad krävs egentligen för att skapa ett tryggt och jämlikt boende för alla, nu och i framtiden?

I samtalet vänder och vrider vi på de olika utmaningarna vi står inför och diskuterar lösningar.

​​​​​​​

I panelen:

Ann-Margarethe Livh - Ordförande Hyresgästföreningen Järva

Fatuma Mohamed - Projektledare för hälsoinformatörer, Transkulturellt Centrum och representant för Järvamammorna.

Sara Helgesson - Regionombud Bris Öst

Moderator:

Veronica Sällemark - ledamot i Hyresgästföreningens förbundsstyrelse

Var och när:

Spånga IP, Stockholm
3 juni, 17:00-17:45
Seminarietält: Göteborg

Läs mer om samtalet här: https://tinyurl.com/2p93djb7

Presstjänst Hyresgästföreningen region StockholmHyresgästföreningen region Stockholm

Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid. övrig tid hänvisar vi till vår nationella pressjour

Tel:0104592076press.stockholm@hyresgastforeningen.se

Omslagsbild - seminariedeltagare. Fotomontage: Hyresgästföreningen