Pressmeddelande- nyvalda gruppledare

Idag, den 28 september, har den socialdemokratiska riksdagsgruppen valt gruppledare till de olika utskottsgrupperna. Valen är tillfälliga och gäller fram tills en ny regering har tillträtt.

- Vi har slutit en blocköverskridande överenskommelse om presidieposter i utskotten. Jag är glad att de gruppledare i utskotten som vi nu har valt består både av personer med lång erfarenhet som gruppledare men också av personer som är nya i den här rollen, säger Socialdemokraternas gruppledare Anders Ygeman.

Valda gruppledare:

Kontakt:

Fredrik Persson, pressekreterare hos Anders Ygeman: 072-454 55 09

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O