Prisregn över kampanjen Ett Riktigt Viktigt Jobb

Intresset för att jobba som städare har ökat markant, tack vare Ett Riktigt Viktigt Jobb-kampanjen. Över en miljon har tagit del av kampanjen, av dessa är det främst människor under 45 år. Innan kampanjens start kunde 21 procent tänka sig att jobba som städare, och efter kampanjen hade siffran stigit till 35 procent.
– Städning berör varenda människa i samhället. Därför är det extra kul att Ett riktigt Viktigt Jobb nåtts av så många människor. Vi hoppas att fler intresserar sig för städbranschen och också ser på möjligheterna i branschen, säger Emma Unevik, styrelseordförande, Almega Serviceföretagen.
Almega Serviceföretagen har länge arbetat med att ändra den förlegade bilden av städning, där fokus ofta varit på oseriösa aktörer och dåliga arbetsförhållanden. Almega Serviceföretagen representerar omkring 900 städföretag som arbetar aktivt med att visa de möjligheter som finns i branschen.
– Vi har länge arbetat för att höja branschens status. Kampanjen Ett Riktigt Viktigt Jobb belyser städning som ett samhällsbärande jobb, där städaren får stå i fokus. En viktig kampanj som lyfter städbranschen och ger en ny fräsch bild av städning, säger Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen.
Om kampanjen
Almega Serviceföretagen står bakom kampanjen Ett Riktigt Viktigt Jobb och vill med den ge en mer modern och korrekt bild av städning. Kampanjens syfte är att höja städarens och städbranschens status, samt att städarna ska känna sig stolta över sina livsviktiga insatser. Almega serviceföretagen har tagit fram kampanjen tillsammans med byrån Spotlight.
Mer information om kampanjen hittas här: www.ettriktigtviktigtjobb.se
För mer information, kontakta:
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
tel: 072-0194590 , mejl: michelle.jacobsson@almega.se
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder


Länkar
Om
Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Stockholmarna får betala när Stockholms stad övertar lokalvård i egen regi21.11.2025 15:48:47 CET | Pressmeddelande
I veckan röstade Stockholms stads kommunfullmäktige igenom budgeten för 2026. Ett kontroversiellt inslag är beslutet att öka andelen lokalvård i egen regi. Almega Serviceföretagen varnar för att detta blir ett dyrt och ineffektivt ideologiskt experiment som skattebetalarna får stå för.
Årets Städföretag 2025 går till Serviceföretaget PIMA7.11.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Serviceföretaget PIMA har utsetts till Årets Städföretag 2025. Företaget är ett föredöme i branschen och visar att kvalitet och omtanke om personalen går hand i hand. Priset delas ut årligen till ett auktoriserat städföretag som visat på seriös och god företagsamhet.
Ny röst för städ-och servicebranschen– Paul Philip Abrigo kliver in som näringspolitisk expert30.10.2025 12:55:11 CET | Pressmeddelande
Serviceföretagen stärker upp med PR-erfaren opinionsbildare. Paul Philip Abrigo kommer närmast från Lumo Advice och har många års erfarenhet från politiken. Nu går han in som näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Rutindikatorn: Svenskarna har använt Rut mer än nånsin20.10.2025 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nu släpps Rutindikatorn för tredje kvartalet 2025. Ett framgångsrikt kvartal för rut-sektorn som har vuxit både sett till totalbelopp och antal rut-tillfällen jämfört med 2024. Totalt har det juli-september köpts rut-tjänster vid 1 035 452 tillfällen till ett värde av nästan 4,5 miljarder kronor. För det har rut-avdrag till ett värde 2 240 606 645 kronor betalats ut.
Almega Serviceföretagen: ”Stockholms stad har storhetsvansinne”8.10.2025 12:23:26 CEST | Pressmeddelande
Idag släppte styret i Stockholms stad sin budget för 2026. I den fortsätter man sitt projekt för att ta tillbaka så mycket lokalvård som möjligt till egen regi. Det är enligt Almega Serviceföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisation för städföretagen med kollektivavtal, ett stort misstag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
