Prisundersökningen 30 år – fortsatt stora skillnader

PRO:s prisundersökning visar också i år på stora skillnader mellan den billigaste och dyraste matkassen. Det är nu 30 år sen prisundersökningen startades. Den första genomfördes för att kontrollera att matpriserna hölls nere, efter flera års galopperande pris- och löneökningar.
Prisundersökningen från Pensionärernas riksorganisation, PRO, fyller 30 år. FOTO: Anneli Nygårds.

- Att ha koll på matpriserna är lika aktuellt idag som för 30 år sen med tanke på förväntade prishöjningar på livsmedel och många pensionärers låga pensioner, säger Christina Tallberg, ordförande i Pensionärernas riksorganisation, PRO. Undersökningens syfte är förutom att pressa priserna även att skapa en prismedvetenhet hos svenska folket.

Årets undersökning består av tre delar – dels butiksundersökningen som närmare tusen PRO-medlemmar från olika delar av landet har genomfört. När det gäller matpriserna på nätet redovisar vi priset för både hemleverans och för upphämtning i butik. Nätprisundersökningen är gjord i samarbete med Nätmat.se.

Butiksundersökningen visar fortsatt på stora skillnader i pris beroende på var maten köps. Den billigaste matkassen kostade cirka 811 kronor – och den dyraste nästan 1 050 kronor. En prisskillnad på hela 29 procent. När det gäller geografiska skillnader var genomsnittspriset lägst i Halland med 907 kronor, och högst i Västerbotten med 977 kronor.

Att handla mat på nätet är fortsatt dyrare än i butik. Skillnaderna i landet är stora – både när det gäller pris och även tillgång till tjänsten. Jämfört med genomsnittspriset i de fysiska butikerna är det åtta procent dyrare att handla mat på nätet och få hemleverans men bara två procent dyrare när du själv hämtar dina beställda varor i butiken.

- Till skillnad från för 30 år sen kan många handla mat på nätet idag. Även många äldre har börjat göra det trots att det kan bli dyrare. Det är viktigt att vi fortsätter hålla koll på priserna även där, säger Christina Tallberg.

Se hela undersökningen på pro.se.

Ola Nilsson, sakkunnig konsumentfrågor PRO, E-post: ola.nilsson@pro.se,
telefon: 08-701 6711.
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, E-post: sten.soderberg@pro.se,
telefon: 08-701 6710.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.