Privat pensionsparande har dubblerats hos unga

Alecta har tillsammans med Ungdomsbarometern tagit fram siffror om ungas attityder till pensionen. Undersökningen visar att unga anser sig ha ett stort eget ansvar för sin pension och att andelen som pensionssparar privat nästan har dubblerats sedan 2010. Pressen och ansvaret leder också till att många känner en oro för pensionen.

Källa: Ungdomsbarometern 2018
Fråga: Vem tycker du i första hand har ansvar för att du får en pension du kan leva på i framtiden?

Unga lägger ett stort ansvar på sig själva vad det gäller pensionen. Nära 5 av 10 anser att de själva har ansvar i första hand, mot exempelvis 3 av 10 som anser att staten har ansvar följt av 1 av 10 som anser att arbetsgivaren har det. Endast 1 av 100 anser att facket har det.

”Det är anmärkningsvärt att nästan hälften av de unga lägger huvudansvaret för pensionen på sig själva. För mätt i utbetalningar står den allmänna pensionen och tjänstepensionen tillsammans för över 9 av 10 pensionskronor idag. Privat sparande är endast en mycket liten del av pensionen”, säger Fredrik Palm, produktchef på Alecta.

Samtidigt ser vi att fler och fler har börjat spara privat till pensionen i unga år. Var tolfte pojke mellan 15-19 har ett privat pensionssparande idag och var fjortonde flicka i samma ålder. Jämfört med samma undersökning 2010 har andelen bland 15-24 åringar som sparar privat till pensionen nästan dubblerats. Samtidigt efterfrågar de mer ansvar från staten.

”Att en 15- eller 16-åring börjar spara privat till pensionen kan inte ses som något annat än ett misslyckande för tilliten till systemet. Det är givetvis positivt att unga tar ansvar för sin ekonomi, där pensionen är en del, men vi har ett stort ansvar att faktiskt bevisa robustheten i det pensionssystem vi har i Sverige” säger Magnus Billing, vd för Alecta.

Magnus fortsätter ”Unga idag har fått lära sig att pension är lika med ’Fattig’ och ’Lite pengar’. Det är effekten av en aktiv skrämselpropaganda som sprids om pensionssystemet från vissa aktörer i marknaden.”

Källa: Ungdomsbarometern 2018
Associationer till ordet ”pensionär”

Sammantaget skapar detta en stor press på unga som också har lett till att många idag känner en stark oro inför sin framtida pension. Nära var fjärde ung känner idag oro inför den framtida pensionen och var fjärde tjej mellan 20-24 år känner oro.

Källa: Ungdomsbarometern 2018
Fråga: Vad av följande stämmer bäst in på hur du känner för din framtida pension?

Om undersökningen

Inom ramen för studien Ungdomsbarometern 18/19 har 1588 ungdomar mellan 15-24 år svarat på frågor kring sparande och pension under oktober och november 2018. Merparten av respondenterna kommer från ett slumpmässigt urval i ett e-postregister bland nuvarande och tidigare gymnasie, yh-, folkhögskole- och högskolestudenter. Ett referensurval genomförs även i en slumpmässigt telefonrekryterad panel. Eftersom ett så kallat kvoturval används tillsammans med flera urvalsramar, beräknas ingen svarsfrekvens. Resultaten har viktats på kön, ålder och region för att spegla ungdomssverige såsom det är sammansatt i avseende på dessa egenskaper. Studierna 2010 och 2012 genomfördes på ett liknande sätt.

Vid frågor, kontakta:
Jacob Lapidus, Chef Extern kommunikation & presschef
jacob.lapidus@alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Alecta erbjuder ålderspension, sjukpension och efterlevandeskydd inom ramen för tjänstepensionen i en kollektiv försäkringslösning. Vi förvaltar 877 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder. Collectum administrerar tjänstepensionen