Privatleasing av bil: en dyr affär vid skilsmässa, separation eller dödsfall

Många svenskar privatleasar sin bil. Det kan vara ett bekvämt alternativ istället för bilköp, men det finns en hel del saker att tänka på om något skulle gå fel. Är du dessutom gift eller sambo är det ytterligare aspekter att ha koll på. Oscar Coronel från Familjens Jurist reder ut de vanligaste fallgroparna.
Oscar Coronel är jurist inom konsumenträtt på Familjens Jurist

Att leasa en bil har under de senaste åren blivit ett populärt sätt att skaffa bil på. En Sifo-undersökning från SBM Försäkring säger att idag står privatleasing för nära hälften av all nybilsförsäljning på privatmarknaden. Även om det kan vara ett smidigt sätt att skaffa en bil på finns det många fallgropar att se upp för, framförallt ur ett juridiskt perspektiv.

- Privatleasing av bil är som ett abonnemang som oftast tecknas med ett företag under en treårsperiod. Månadskostnaden beror på vilken modell, extrautrustning och planerad körsträcka du väljer. Det sistnämnda får du inte överskrida under den avtalade leasingperioden vilket är något som många har dålig koll på, säger Oscar Coronel, senior jurist och kompetensansvarig inom konsumenträtt på Familjens Jurist.

Om du kört mer än den körsträcka du uppgett kan kostnaden för de extra milen (så kallade övermil) bli mycket hög. Om du höjer körsträckan kan det också innebära att leasingavgiften höjs avsevärt.

Rent generellt har du som konsument ett svagt skydd, och till skillnad från om du köper en bil omfattas du inte av konsumentköplagen. Istället är det alltid villkoren i avtalet som styr. Är du gift eller sambo är det ytterligare aspekter att ha koll på eftersom avtalen oftast inte tar hänsyn till en plötsligt förändrad livssituation. Det är därför väldigt viktigt att du förstår villkoren och vilka risker som finns innan du skriver på avtalet, annars kan en leasingbil bli en väldigt dyr affär, säger Oscar Coronel.

Om du inte håller med leasinggivaren och hamnar i tvist kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av tvisten. Det kan även förekomma särskilt stränga och oförmånliga avtalsvillkor som strider mot konsumenträtten, exempelvis om du inte har rätt till nedsättning av leasingavgiften oavsett bilens skick. I dessa fall behövs ofta en juridiskt bedömning.

Oscar svarar på de viktigaste frågorna att ha koll på:

• Vad händer om jag avbryter avtalet i förtid?
    Då blir du nästan alltid återbetalningsskyldig. Det kan vara väldigt dyrt att avbryta ett leasingavtal i förtid, och det finns i vissa avtal ingen rätt alls att avsluta det i förtid, oavsett om din ekonomiska situation skulle ändras under leasingperioden.

• Vad händer om jag inte kan betala månadsavgiften i tid?
    Leasinggivaren har då rätt att häva avtalet och kräva ersättning av dig för en del av återstående leasingavgifter, ofta så mycket som 30-40 % och ibland mer. Det kan alltså bli mycket kostsamt om du skulle missa att betala, även om det skulle vara en engångshändelse.

• Vad händer om jag skadar bilen?
    Du behöver, bortsett från det som kallas för normalt slitage, alltid lämna tillbaka bilen i oskadat skick till leasinggivaren. Om bilen har skador är du alltså skyldig att betala för skadorna.

• Vad gäller om jag är sambo eller gift och separerar?
    Om du separerar eller skiljer dig så omfattas inte en leasad bil av bodelningen. En separation, skilsmässa eller förändrad ekonomisk situation ger dig heller ingen rätt att avsluta leasingen i förtid. Behöver du avbryta ett leasingavtal i förtid kommer du, oavsett vad, bli återbetalningsskyldig för en del av återstående leasingavgifter.

• Vad händer om leasingtagaren avlider?
    Om någon skulle avlida har de flesta leasingavtal regler som gör att avtalet sägs upp omedelbart. Leasingtagarens dödsbo kan då bli skyldigt att betala ersättning för en del av återstående leasingavgifter, ofta så mycket som 30-40 procent och ibland mer.

Oscar Coronel är jurist inom konsumenträtt på Familjens Jurist

Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå och erbjuder experthjälp inom familje-, företags- och boendejuridik. Vi hjälper varje år 70 000 kunder genom livets alla möjligheter och utmaningar. Vi tror på varje människas rätt till juridisk hjälp och vill göra vår rådgivning synlig och lättillgänglig för alla. Med stor geografisk spridning, smarta digitala tjänster och ett varmt välkomnande gör vi världen lite mer rättvis.

Med lång erfarenhet och ett ständigt helhetsperspektiv kan vi tillsammans med etablerade partners göra det svåra enklare. Vi kombinerar juridik med ett brett utbud av tjänster för människan bakom varje enskild situation. Med en stark tro på långsiktiga och hållbara lösningar ifrågasätter vi gamla sanningar och kämpar för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla.

Familjens Jurist har 400 anställda med ett tydligt uppdrag att återinvestera i kundnytta och hållbarhet.

Följ Familjens Jurist

Senaste pressmeddelandena från Familjens Jurist

Juristens varning: rekordmånga barn vräks från sina hem8.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med en ekonomi i gungning och boendekostnader som skjuter i höjden vräks allt fler från sina hem. Särskilt utsatta är ensamstående föräldrar som lever med små marginaler och står inför utmaningen att fatta beslut med barnets bästa i åtanke. Fredrik Aldmo, jurist på Familjens Jurist, förklarar vad som gäller vid vräkningar där barn är inblandade och hur man bäst fattar beslut med barnets bästa i fokus.