Qred AB

Qred emitterar obligationsram på EUR 100 miljoner

Qred, Nordens största långivare till småföretag, fortsätter växa med ny finansiering. För att möta den fortsatta efterfrågan och öka utlåningen har Qred gett ut en obligation. Obligationen har tecknats av institutionella investerare så som banker, försäkringsbolag och kreditfonder.

Emil Sunvisson, vd och medgrundare

Qred AB (publ) har emitterat en obligation med en ram på upp till €100 miljoner, varav €40 miljoner faller ut direkt. Obligationen kommer att noteras på NASDAQ.

Det känns väldigt roligt att vi fått så stort intresse från ledande institutioner – det är ett kvitto på att vi har en hållbar och skalbar affärsmodell. Småföretag är en sektor som har varit förbisedd av de gamla bankerna, och småföretagarna förtjänar bättre finansiering. Qred är redan ett av Sveriges snabbast växande företag. Nu kan vi öka takten ytterligare,” säger Emil Sunvisson, vd på Qred.

Emil Sunvisson, vd och medgrundare

Qred AB

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna med pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över två miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag, vilket beräknas ha skapat över 4 000 nya jobb. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Dinero tilbyder erhvervslån i samarbejde med fintech-virksomheden Qred9.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Et nyt samarbejde mellem regnskabsprogrammet Dinero og fintech-virksomheden Qred skal give mindre og mellemstore virksomheder bedre adgang til finansiering. Dineros kunder nu kan ansøge om et erhvervslån direkte via deres konto hos Dinero. Ved hjælp af information om virksomheden sammenkoblet med fintech-selskabets egne oplysninger og øvrige eksterne datakilder, kan Qred fremskynde kreditvurderingen og hjælpe Dineros kunder med at gribe vækstmulighederne, når de opstår eller give adgang til likviditet, når det er livsnødvendigt for virksomhedens overlevelse. ”Vi har blandt andet valgt at lave et samarbejde med Qred, fordi de er lynhurtige til at reagere, når en virksomhed ansøger om penge. Når pizzeria-ejerens ovn pludselig brænder sammen, så har han pinedød brug for en ny pizzaovn for overhovedet at holde virksomheden kørende. I den situation er det ikke holdbart at skulle igennem en lang sagsbehandling hos sin bank. Der handler det for pizzeria- ejeren om at få pengene ind på kontoen