Rapportlansering: Att äta sig ur klimatkrisen

Tisdagen 29 september lanserar Moderata ungdomsförbundet en politisk rapport skriven av Sofia Höglund. Att äta sig ur klimatkrisen är en klimatpolitisk rapport som föreslår en rad reformer på området.

Jordens befolkning växer och behovet av livsmedel likaså. 2050 beräknar FN att antalet människor kommer uppgå till närmare 10 miljarder. Samtidigt som fler människor konsumerar mer behöver världens länder minska utsläppen av koldioxid. År 2015 skrev många av världens länder under ett gemensamt klimatavtal, Parisavtalet, med flera klimatmål för att inte öka jordens medeltemperatur med mer än 1,5 grader Celsius, men åtminstone inte mer än 2 grader Celsius. Går det att begränsa höjningen av jordens medeltemperatur trots den växande befolkningen? Hur kan livsmedelsproduktionens klimatpåverkan minska? Hur kan det skapas starkare incitament för jordbrukare, livsmedelsproducenter och konsumenter att ställa om till en mer hållbar produktion och konsumtion?

Tisdagen den 29 september släpper Sofia Höglund, tidigare ombudsman för MUF Stockholm, rapporten Att äta sig ur klimatkrisen. Rapportlanseringen kommer att sändas live på Facebook tisdagen den 29 september 17:00 med en paneldiskussion.

Rapporten är en klimatpolitisk rapport och går igenom vad som bör göras från politiskt håll i syfte att möjliggöra en ökad jordbruks- och livsmedelsproduktion, utan att utsläppen ökar i samma takt.

Sofia Höglund. Foto: Emilia Öije Bergqvist