Rebecca Nordin Vainio nyvald riksordförande för Moderat skolungdom

Lördagen den 7 mars valdes Rebecca Nordin Vainio till riksordförande för Moderat skolungdom (MSU) som hade sin rikskonferens i Norrköping. Moderat skolungdom är Sveriges största partibundna, skolpolitiska organisation med 11 000 medlemmar.
Foto: Moderata ungdomsförbundet

- Jag känner mig otroligt glad och hedrad över det förtroende jag fått. Det är ett förtroende jag ska förvalta väl under året. Moderat Skolungdom har varit en stor del av mitt liv de senaste åren, och i år får jag möjlighet att dela med mig av de erfarenheter jag har med mig till hela Moderat Skolungdom nationellt. Det känns kul och viktigt, säger Rebecca Nordin Vainio.

Moderat skolungdom (MSU) är en underorganisation till Moderata Ungdomsförbundet som bildades 1949. MSU arbetar främst med att opinionsbilda för moderat grundskole- och gymnasiepolitik samt i frågor som unga finner viktiga.

- Jag ser redan idag två stora problem med svensk skola. Först och främst måste vi erkänna för oss själva att digitalisering i skolan inte är ett självändamål. Att en elev får tillgång till en digital enhet under skoltid betyder ej per automatik att eleven kommer att prestera bättre. Det finns ingen forskning som bevisar det idag. För det andra måste vi se över utbetalningen av CSN. CSN-bidraget i gymnasiet bygger på att du håller en god närvaro, men utbetalningen ställer inga faktiska motkrav på prestation. Det är problematiskt, då det är rättvist att ställa krav på den individ som tar emot bidrag. Genom att skärpa kraven för utbetalning av studiebidraget får elever lära sig tidigt att ingenting kommer gratis, avslutar Rebecca Nordin Vainio.

Styrelsen i sin helhet:

Riksordförande: Rebecca Nordin Vainio, MSU Stockholms län