Regeringen måste ta fram en plan för att hjälpa svenska hushåll nu

Sverige står på branten av en lågkonjunktur. Kostnadsökningarna äter sig in i plånböckerna hos barnfamiljer, pensionärer och unga. Vanligt folk drabbas hårt av det drastiskt försämrade ekonomiska läget. Förtroendet för svensk ekonomi har varit högt och våra statsfinanser är starka. Det är en förutsättning för att ta ett land genom en ekonomiskt turbulent tid. Men som vi har sett i samband med tidigare kriser kan läget snabbt försämras om inte politiken svarar upp. En övergripande prioritering måste vara pressa tillbaka inflationen, som drabbar de som har det sämst ställt värst. Därför krävs rätt åtgärder nu för att Sverige ska gå starkare ur krisen.

- Barnfamiljer och ensamstående pressas nu på ett sätt som vi inte sett på decennier. Vanligt folk behöver stöd för att sätta mat på bordet och betala räkningar. Sverige måste ha en regering som i så här tuffa tider vill möta krisen som ett samhälle. Allt hänger på att SD och regeringen orkar kavla upp ärmarna och jobba för svenska folkets bästa, säger Magdalena Andersson, partiordförande för Socialdemokraterna.

Högerregeringen och Sverigedemokraterna saknar en plan för hur Sverige ska möta det allvarligt försämrade ekonomiska läget. Vårt land förtjänar en regering som ser allvaret i den här situationen, som faktiskt förstår hur hårt det här plågar människor, och som gör det som krävs. Socialdemokraterna kräver därför tre åtgärder för att Sverige ska möta den ekonomiska krisen och bekämpa lågkonjunkturen.

- Det duger inte att som Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson gör, sätta sig i passagerarsätet och vänta på att läget ska bli bättre. Då har man inte fullt ut förstått hur tufft det är just nu för vanligt folk. Det är därför vi kräver en plan för att möta den ekonomiska krisen, säger Mikael Damberg, finanspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

1. En plan för hushållens ekonomi för att lindra effekterna av inflationen
    Hushållen behöver stöd för att klara de kraftigt stigande priserna på mat, räntekostnader och elräkningar. Elstödet räcker inte – och har riktas helt fel. Vanligt folk ska ha råd att sätta mat på bordet och betala räkningarna utan att gå från hus och hem. Regeringen behöver ta fram en plan för hur effekterna av inflationen ska kunna lindras och prisökningarna tryckas ned. Vi förutsätter här att regeringen genast kallar till sig aktörerna i livsmedelskedjan. Det är grundläggande att regeringen pratar med de aktörer som höjer priserna när vi är i en inflationsekonomi. Vi kräver också att regeringen förlänger det höjda bostadstillägget för barnfamiljer som går ut vid halvårsskiftet.

2. En plan för att säkra välfärden
    Det är inte bara hushållen som drabbas av kostnadsökningarna. Det gäller välfärden också. Sjukvården, skolan och omsorgen kan inte användas som krockkudde för att klara krisen. Genom ytterst begränsade resurser som regeringen skjuter till välfärden i budgeten för 2023 kommer många kommuner och regioner i praktiken att tvingas skära ner på grund av de ökade kostnaderna. Det kommer att innebära färre sjuksköterskor, färre lärare och sämre välfärd. Välfärden kan stå inför ett stålbad. Det är oacceptabelt. I tuffa tider behöver välfärden säkras, det var därför vi socialdemokrater föreslog ett fördubblat stöd till välfärden i vår budget. Regeringen måste återkomma med en plan för hur skolan, vården och omsorgen kan tryggas under lågkonjunkturen.

3. En plan för jobben under lågkonjunkturen
    Lågkonjunkturen och de ökande kostnaderna pressar många företag. Varslen ökar i Sverige, samtidigt som regeringen slår undan benen för arbetsmarknadspolitiken och omställningen. Regeringen behöver ta fram en plan för hur jobben kan skyddas i lågkonjunkturen. Regeringens slopande av investeringsstödet har skadat byggviljan. Nu behöver man se till att byggsektorns nedgång blir begränsad och att investeringsviljan ute i kommunerna kan fortsatt vara stark. Just nu har regeringen ingen arbetslinje överhuvudtaget – tvärtom skär man ner på arbetsmarknadsutbildningarna inför en konjunkturnedgång. Människor som blir arbetslösa behöver snabbt komma in i utbildning eller program för omställning.

Mirjam Kontio, pressekreterare hos Magdalena Andersson, 073-562 77 43, mirjam.kontio@socialdemokraterna.se

Hanna Kretz, pressekreterare hos Mikael Damberg: 076-496 33 66
hanna.kretz@socialdemokraterna.se