Regeringen satsar 3 miljoner på internationell standardisering

Regeringen har fattat beslut om utbetalning av tre miljoner kronor till Sveriges Standardiseringsförbund. Avsikten är att snabba på processen för att kunna åta sig sekretariatsansvar för internationell standardisering på viktiga områden som till exempel digitalisering, miljö och klimat och life science. – Regeringens satsning är inte bara ett ekonomiskt stöd utan framförallt ett erkännande av vikten av att svenska aktörer inom standardiseringsverksamheterna stärker sin ställning internationellt. Detta är mycket viktigt för det svenska näringslivets konkurrenskraft, säger Thomas Idermark, VD för SIS, Swedish Standards Institute.

Engagemang och deltagande i internationell standardisering bidrar till Sveriges konkurrenskraft, vilket också lyfts i regeringens exportstrategi. SIS arbetar aktivt för att leda fler såväl globala som europeiska sekretariat och arbetsgrupper. För att kunna vara tidigt ute och konkurrera med andra länders standardiseringsorganisationer krävs en ekonomisk buffert, ett slags ”riskkapital” redan innan intresset från andra aktörer inhämtats.

– Ett viktigt beslut, inte minst för Sveriges exportindustri, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

Läs mer om nyttan med standarder här: http://www.sis.se/innehall/om-sis/Vad-ar-en-standard/

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.