Regeringen satsar 3 miljoner på internationell standardisering

Regeringen har fattat beslut om utbetalning av tre miljoner kronor till Sveriges Standardiseringsförbund. Avsikten är att snabba på processen för att kunna åta sig sekretariatsansvar för internationell standardisering på viktiga områden som till exempel digitalisering, miljö och klimat och life science. – Regeringens satsning är inte bara ett ekonomiskt stöd utan framförallt ett erkännande av vikten av att svenska aktörer inom standardiseringsverksamheterna stärker sin ställning internationellt. Detta är mycket viktigt för det svenska näringslivets konkurrenskraft, säger Thomas Idermark, VD för SIS, Swedish Standards Institute.

Engagemang och deltagande i internationell standardisering bidrar till Sveriges konkurrenskraft, vilket också lyfts i regeringens exportstrategi. SIS arbetar aktivt för att leda fler såväl globala som europeiska sekretariat och arbetsgrupper. För att kunna vara tidigt ute och konkurrera med andra länders standardiseringsorganisationer krävs en ekonomisk buffert, ett slags ”riskkapital” redan innan intresset från andra aktörer inhämtats.

– Ett viktigt beslut, inte minst för Sveriges exportindustri, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

Läs mer om nyttan med standarder här: http://www.sis.se/innehall/om-sis/Vad-ar-en-standard/

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.