Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg

13.1.2017 11:51 | SIS Swedish Standards Institute

Regeringen beslutade igår att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel (3 000 000 kronor) under 2017 för att fortsätta utveckla nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom äldreomsorg, LSS (lagen om särskilt stöd), HVB-hem (hem för vård eller boende) och trygghetslarm.

– Att regeringen beviljat medel stärker vårt arbete med att utforma riktlinjer för kvalitetssäkring i vård- och omsorgsverksamheter med patienter och brukare i fokus ytterligare, säger Fredrik Göthe som är affärsområdeschef för Vård och omsorg på SIS.

– Stödet ger oss på SIS goda förutsättningar att tillsammans med experter, brukarorganisationer och intressenter fortsätta vårt arbete inom vård- och omsorgsområdet som syftar till ökad kvalitet, säkerhet och nytta för patienter och brukare, säger Dan Nilsson, standardiseringschef för Vård och omsorg på SIS.

Medlen ger också stöd till europeiskt och internationellt arbete inom standardiseringen.

– Vårt arbete med kvalitetssäkring av vård och omsorg i Sverige har rönt intresse i andra europeiska länder. Därför är det mycket glädjande att regeringen nu aktivt stödjer vårt fortsatta arbete med att - tillsammans med andra länder - utveckla och stärka kvalitetssäkrings­området inom vård och omsorg, säger Thomas Idermark, VD på SIS.

Mer information:

Thomas Idermark, VD SIS, 070 - 533 74 30

Niki Westerberg, kommunikationschef SIS, 070 – 426 0593

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.