Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg

Regeringen beslutade igår att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel (3 000 000 kronor) under 2017 för att fortsätta utveckla nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom äldreomsorg, LSS (lagen om särskilt stöd), HVB-hem (hem för vård eller boende) och trygghetslarm.

– Att regeringen beviljat medel stärker vårt arbete med att utforma riktlinjer för kvalitetssäkring i vård- och omsorgsverksamheter med patienter och brukare i fokus ytterligare, säger Fredrik Göthe som är affärsområdeschef för Vård och omsorg på SIS.

– Stödet ger oss på SIS goda förutsättningar att tillsammans med experter, brukarorganisationer och intressenter fortsätta vårt arbete inom vård- och omsorgsområdet som syftar till ökad kvalitet, säkerhet och nytta för patienter och brukare, säger Dan Nilsson, standardiseringschef för Vård och omsorg på SIS.

Medlen ger också stöd till europeiskt och internationellt arbete inom standardiseringen.

– Vårt arbete med kvalitetssäkring av vård och omsorg i Sverige har rönt intresse i andra europeiska länder. Därför är det mycket glädjande att regeringen nu aktivt stödjer vårt fortsatta arbete med att - tillsammans med andra länder - utveckla och stärka kvalitetssäkrings­området inom vård och omsorg, säger Thomas Idermark, VD på SIS.

Mer information:

Thomas Idermark, VD SIS, 070 - 533 74 30

Niki Westerberg, kommunikationschef SIS, 070 – 426 0593

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.