Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg

Regeringen beslutade igår att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel (3 000 000 kronor) under 2017 för att fortsätta utveckla nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom äldreomsorg, LSS (lagen om särskilt stöd), HVB-hem (hem för vård eller boende) och trygghetslarm.

– Att regeringen beviljat medel stärker vårt arbete med att utforma riktlinjer för kvalitetssäkring i vård- och omsorgsverksamheter med patienter och brukare i fokus ytterligare, säger Fredrik Göthe som är affärsområdeschef för Vård och omsorg på SIS.

– Stödet ger oss på SIS goda förutsättningar att tillsammans med experter, brukarorganisationer och intressenter fortsätta vårt arbete inom vård- och omsorgsområdet som syftar till ökad kvalitet, säkerhet och nytta för patienter och brukare, säger Dan Nilsson, standardiseringschef för Vård och omsorg på SIS.

Medlen ger också stöd till europeiskt och internationellt arbete inom standardiseringen.

– Vårt arbete med kvalitetssäkring av vård och omsorg i Sverige har rönt intresse i andra europeiska länder. Därför är det mycket glädjande att regeringen nu aktivt stödjer vårt fortsatta arbete med att - tillsammans med andra länder - utveckla och stärka kvalitetssäkrings­området inom vård och omsorg, säger Thomas Idermark, VD på SIS.

Mer information:

Thomas Idermark, VD SIS, 070 - 533 74 30

Niki Westerberg, kommunikationschef SIS, 070 – 426 0593

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.