Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg

Regeringen beslutade den 3 mars att bevilja SIS, Swedish Standards Institute ansökan om medel (3 000 000 kronor) under 2016 för att utveckla nationella standarder avseende kvalitetsäkring av verksamhet inom LSS (lagen om särskilt stöd) och HVB-hem (hem för vård eller boende).

– Att regeringen beviljat medel visar att de fortsätter att tro på standardisering som ett verktyg för att säkra kvaliteten inom vård och omsorg för både privata och offentliga aktörer. Vi är glada över detta och ser fram emot att tillsammans kunna leverera vad regeringen önskar, säger Fredrik Göthe som är affärsområdeschef för Vård och omsorg på SIS.

Medlen ska även stödja den fortsatta utvecklingen av europeiska tjänstestandarder inom trygghetskedjan för trygghetslarm, samt SIS förslag till uppstart av en ny CEN-kommitté för utveckling av standarder inom kvalitet i äldreomsorgen på europeisk nivå.

– Vårt arbete med kvalitetssäkring av vård och omsorg i Sverige har rönt intresse i andra europeiska länder och därför är det mycket glädjande att regeringen nu aktivt stödjer vår strävan att starta upp ett europeiskt standardiseringsarbete, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

Läs mer och hitta material om standardisering av hälsa, vård och omsorg:
www.sis.se/trygghetskedjan
www.sis.se/hvo

Har du frågor, välkommen att kontakta:
SIS affärsområdeschef Vård och omsorg Fredrik Göthe, 070-520 87 55
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande