Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg

10.3.2016 07:56 | SIS Swedish Standards Institute

Regeringen beslutade den 3 mars att bevilja SIS, Swedish Standards Institute ansökan om medel (3 000 000 kronor) under 2016 för att utveckla nationella standarder avseende kvalitetsäkring av verksamhet inom LSS (lagen om särskilt stöd) och HVB-hem (hem för vård eller boende).

– Att regeringen beviljat medel visar att de fortsätter att tro på standardisering som ett verktyg för att säkra kvaliteten inom vård och omsorg för både privata och offentliga aktörer. Vi är glada över detta och ser fram emot att tillsammans kunna leverera vad regeringen önskar, säger Fredrik Göthe som är affärsområdeschef för Vård och omsorg på SIS.

Medlen ska även stödja den fortsatta utvecklingen av europeiska tjänstestandarder inom trygghetskedjan för trygghetslarm, samt SIS förslag till uppstart av en ny CEN-kommitté för utveckling av standarder inom kvalitet i äldreomsorgen på europeisk nivå.

– Vårt arbete med kvalitetssäkring av vård och omsorg i Sverige har rönt intresse i andra europeiska länder och därför är det mycket glädjande att regeringen nu aktivt stödjer vår strävan att starta upp ett europeiskt standardiseringsarbete, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

Läs mer och hitta material om standardisering av hälsa, vård och omsorg:
www.sis.se/trygghetskedjan
www.sis.se/hvo

Har du frågor, välkommen att kontakta:
SIS affärsområdeschef Vård och omsorg Fredrik Göthe, 070-520 87 55
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.