Regeringens besked löser ingenting

Ett besked om framtida förhandlingar med parterna, som fortfarande bygger på att punkten i januariavtalet ska genomföras, löser ingenting.

– Slutresultatet av det regeringen nu talar om är redan uppgjort på förhand, det är inte seriöst. Det är inte fria förhandlingar. Från januaripartierna hör vi inget nytt, ingen vilja att lösa den här situationen och inget steg bort från marknadshyror, säger Nooshi Dadgostar, partiledare Vänsterpartiet.

När Vänsterpartiet i tisdags erbjöd regeringen en möjlighet att lösa situationen var kravet tydligt: ”Det lagstiftningsarbete som gjorts hittills i utredningen kan inte ligga till grund för den fortsatta processen, då den syftar till att avskaffa den ena parten.” Regeringen vill nu göra precis tvärtom.

– Vi gav regeringen en möjlighet i tisdags att lösa situationen. Men vi sa då tydligt att utredningens förslag inte kan ligga till grund för eventuella förhandlingar. Förslaget går ju ut på att avskaffa den ena parten. Regeringen säger nu att just det förslaget ska ligga fast som grund för förhandlingarna och införas om parterna inte kommer överens. Det blir inga reella förhandlingar, vilket är vad Vänsterpartiet tydligt har sagt behövs.

– Den här situationen kan inte lösas med politisk teater. Ska regeringen lösa det här måste Centern backa från punkten om hyrorna i januariavtalet. Det borde vara enkelt eftersom mandaten för den saknas, säger Nooshi Dadgostar.

Hanne Kristin Wolden, pressansvarig hos Nooshi Dadgostar, 072-208 40 69
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.