Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

- Nyproduktionen av bostäder sjunker 2018-2019. Det gör infrasatsningar som motor för bostadsbyggande ännu viktigare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Höghastighetsbanorna mellan Stockholm-Göteborg-Malmö är en historisk chans att knyta ihop Sverige. Sverigeförhandlingens slutrapport innehåller också konkreta planer på 285 400 nya bostäder, varav 200 000 planeras till storstadsregionerna.

- Vi måste rusta Sverige för 11 miljoner invånare. Sverigeförhandlingen har presenterat lösningar som både möter urbaniseringens utmaningar och skapar möjligheter att leva och bo i fler delar av Sverige, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sverigeförhandlingens avtal med regioner och kommuner förutsätter en hastighet på 320 km/h. Samtidigt har Trafikverket visat att 250 km/h-alternativet, som nu diskuteras i regeringen, får högre drifts- och underhållskostnader.

- Statens goda ekonomi öppnar ett fönster för lånefinansiering av större infraprojekt. Varför tacka nej till mer fossilfria transporter och hundratusentals nya bostäder? säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Regeringens beslut att öka byggbonusen till kommunerna med 95 miljoner kronor 2018 är inte tillräckligt för att täcka behovet av bostäder. Det riskerar också att leda till ett mindre effektivt byggande.

- Bostadsbyggandet är inte i nivå med befolkningsökningen. Oavsett om reformerna kallas investeringsstöd eller byggbonus är det åtgärder som andas viss desperation, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Sveriges Byggindustrier.

Byggpolitiken måste kompletteras med en bostadspolitik som tar ett bredare helhetsgrepp kring hushållens finansiering av boendet.

- Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman.

Byggbonusen innebär att kommunerna får möjlighet att dela på 1,4 miljarder under 2018. Bonusen är uppdelad i två delar, en för bostäder som motsvarar behov för nyanlända och en del för övriga bostäder. Kommuner som beviljas bonus får i snitt 2500 kronor per bostad som fått startbesked.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.