Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

- Nyproduktionen av bostäder sjunker 2018-2019. Det gör infrasatsningar som motor för bostadsbyggande ännu viktigare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Höghastighetsbanorna mellan Stockholm-Göteborg-Malmö är en historisk chans att knyta ihop Sverige. Sverigeförhandlingens slutrapport innehåller också konkreta planer på 285 400 nya bostäder, varav 200 000 planeras till storstadsregionerna.

- Vi måste rusta Sverige för 11 miljoner invånare. Sverigeförhandlingen har presenterat lösningar som både möter urbaniseringens utmaningar och skapar möjligheter att leva och bo i fler delar av Sverige, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sverigeförhandlingens avtal med regioner och kommuner förutsätter en hastighet på 320 km/h. Samtidigt har Trafikverket visat att 250 km/h-alternativet, som nu diskuteras i regeringen, får högre drifts- och underhållskostnader.

- Statens goda ekonomi öppnar ett fönster för lånefinansiering av större infraprojekt. Varför tacka nej till mer fossilfria transporter och hundratusentals nya bostäder? säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Regeringens beslut att öka byggbonusen till kommunerna med 95 miljoner kronor 2018 är inte tillräckligt för att täcka behovet av bostäder. Det riskerar också att leda till ett mindre effektivt byggande.

- Bostadsbyggandet är inte i nivå med befolkningsökningen. Oavsett om reformerna kallas investeringsstöd eller byggbonus är det åtgärder som andas viss desperation, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Sveriges Byggindustrier.

Byggpolitiken måste kompletteras med en bostadspolitik som tar ett bredare helhetsgrepp kring hushållens finansiering av boendet.

- Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman.

Byggbonusen innebär att kommunerna får möjlighet att dela på 1,4 miljarder under 2018. Bonusen är uppdelad i två delar, en för bostäder som motsvarar behov för nyanlända och en del för övriga bostäder. Kommuner som beviljas bonus får i snitt 2500 kronor per bostad som fått startbesked.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.