Regeringsuppdrag om hinderbelysning redovisat

Vindkraften har ökat kraftigt i Sverige och står i dag för tio procent av energiproduktionen. För att minska risken att flygplan ska kollidera med vindkraftverk finns regler för hur hinderbelysning ska utformas så att hindren kan upptäckas av luftfarten.
Transportstyrelsen har fått i uppdrag att redogöra för hur Sveriges regelverk för hinderbelysning står sig internationellt och även jämföra svenska regler med några utvalda europeiska regler för så kallad behovsstyrd hinderbelysning. Eller enklare uttryckt – möjligheten att belysningen på vindkraftverk tänds enbart när ett flygplan närmar sig eller sikten är dålig.
– Vi har dels jämfört länder som ligger nära oss rent geografiskt, dels länder där vindkraften är utbredd. Det går att konstatera att reglerna för hinderbelysning på vindkraftverk skiljer sig mycket åt runt om i Europa, säger Linnéa Ekström, sakkunnig på Transportstyrelsen.
FAKTA: Om uppdraget
- Uppdraget, som slutredovisas i dagarna, går ut på att redogöra för hur Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd står sig internationellt. Ingår gör även att jämföra svenska och europeiska regler när det gäller behovsstyrd hinderbelysning.
- I rapporten jämförs de svenska reglerna med sju olika länder: Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
- Rapporten redogör även för den internationella civila luftfartsorganisationen ICAO’s
rekommendationer av markering av vindkraftverk.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nu skärps reglerna för drönare4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som fler flyger drönare ökar också antalet incidenter i luften. Nu skärps reglerna och från och med den 1 januari blir det straffbart att flyga drönare utan drönarkort.
Nya regler på gång: eCall ska inte kontrolleras vid besiktning2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten kommer Transportstyrelsen inte längre att ställa krav på kontroll av eCall-system vid besiktning. Reglerna förväntas träda ikraft i början av januari 2026.
Vita bilar vanligast i Sverige1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vit befäster positionen som den vanligaste färgen när svenskarna väljer bilfärg. Det visar siffror som Transportstyrelsen sammanställt. Idag finns nära 1,2 miljoner vita bilar i vägtrafikregistret vilket motsvarar cirka 19 procent av totalen. Samtidigt fortsätter den lila bilen att vara den mest sällsynta på vägarna. Endast en av sexhundra bilar har lila som registrerad färg.
Klart med nya avgifter från 202628.11.2025 09:30:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsens avgifter för 2026 är nu beslutade. En av få ändringar som får direkt påverkan på medborgare är att vägtrafikregisteravgiften höjs från 69 till 74 kronor per fordon.
Utökade vinterdäckskrav för tunga fordon10.11.2025 13:33:38 CET | Nyheter
Tidsperioden då det krävs vinterdäck för tunga fordon i landet har förlängts. Från och med nu gäller att tunga lastbilar och tunga bussar ska vara utrustade med vinterdäck under perioden 10 november – 10 april. Det gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
