Myndigheten för press, radio och tv

Regeringsuppdrag till Myndigheten för press, radio och tv att förbereda fördelning av det nya tillfälliga distributionsstödet

Dela

Regeringen har gett MPRT i uppdrag (Ku2020/01276/MD) att vidta åtgärder i syfte att förbereda ansökan och fördelning av bidrag för utgivning av tryckta allmänna nyhetstidningar.

Regeringen har sedan tidigare aviserat att 150 miljoner kronor ska lämnas i ett tillfälligt nytt distributionsstöd (utgivningsstöd) för tryckta allmänna nyhetstidningar under tre månader.

Om stödet
Regeringen avser att ta fram en ny förordning som reglerar stöd till juridiska personer som ger ut tryckta allmänna nyhetstidningar. Stödet får lämnas för utgivning under april - juni och syftar till att stödja tryckta allmänna nyhetstidningar med anledning av det bortfall av annonsintäkter som uppkommit till följd av utbrottet av det nya coronaviruset.

Fördelningen av stöd förutsätter att riksdagen och regeringen fattar nödvändiga beslut och att stödet godkänns av EU-kommissionen.

Nyckelord

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum