"Registrera familjehem för att skydda utsatta barn"

Inför ett nationellt register för familjehem – så att socialtjänsten kan undvika att göra placeringar där utsatta barn tidigare haft problem. Det förslaget kommer Akademikerförbundet SSR att lämna till regeringen i samband med sitt remissvar på utredningen ”Lex Lilla Hjärtat”.

Igår skickades utredningen ”Lex Lilla Hjärtat” ut på remiss. Akademikerförbundet SSR välkomnar att det nu finns flera förslag som stärker utsatta barns rätt och möjlighet att få stanna kvar i ett familjehem. Men barns rätt måste också stärkas mot familjehemmen. Det anser Akademikerförbundet SSR som bland annat organiserar anställda i socialtjänsten.

-        De flesta som tar på sig att vara ett familjehem under en kortare eller längre tid gör en oerhört viktig insats. Men tyvärr finns det exempel på motsatsen. Ändå saknar socialtjänsten idag möjligheter att kontrollera om barn tidigare har råkat illa ut under sin vistelse i ett familjehem, säger Heike Erkers, Akademikerförbundet SSR:s ordförande.

I samband med att Akademikerförbundet SSR ger sin syn på utredningen i remissvar till regeringen kommer förbundet att föra fram förslaget att regeringen också bör arbeta för ett nationellt register över familjehem.

Akademikerförbundet SSR:s ordförande Heike Erkers skriver idag mer om bakgrunden till förslaget här: https://www.altinget.se/omsorg/artikel/debatt-infor-ett-nationellt-register-over-familjehem

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra 76 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Välkommen till pressträff i Staffanstorp om uppmaning till lagtrots15.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förhandlingen mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun handlar om konsekvenserna av kommunstyrelsens beslut den 23 mars för chefer och tjänstemän i kommunen. Beslutet innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar. Kommuner är skyldiga enligt lag att ta emot anvisade kvotflyktingar. Kommunstyrelsens beslut kan tolkas som att man uppmanar de anställda till lagtrots, och i varje fall att tjänstemän ställts inför dilemmat att behöva välja mellan att följa arbetsgivarens beslut eller gällande lagstiftning.

Press, radio och tv är idag välkomna till Akademikerförbundet SSR:s debatt på Järvaveckan kl 12 i Tält 12.6.2022 07:30:41 CEST | Pressmeddelande

Alla vill stoppa rekryteringen till gängen. Varför händer så lite? Alla är överens. Gängkriminaliteten måste brytas. Partierna tävlar om satsningar på fler poliser och hårdare tag. När det handlar om att bryta rekryteringen till gängen stannar det ofta vid tomma ord. Varför? Akademikerförbundet SSR vill se 10 000 fler som arbetar förebyggande. Vi bjuder in till debatt på Järvaveckan.