Myndigheten för press, radio och tv

Reklampaus på fel ställe – TV4 fälls igen

Dela

Ett reklamavbrott i "Top Gun" avbröt ett pågående förlopp i filmens handling och fälls därför av granskningsnämnden. TV4 ska redan betala en kvarts miljon kronor för liknande avbrott i filmen "Döda poeters sällskap" och riskerar nu en avgift på ytterligare 50 000 kronor.

Avbrottet i Top Gun kom i en scen där huvudkaraktären Maverick sjöng för en kvinna i en bar. TV4 medger att reklamen var felplacerad i en avgörande scen och beklagar detta. Granskningsnämnden ansöker nu hos förvaltningsrätten om att TV4 ska betala 50 000 kronor i avgift för avbrottet (beslut 19/02099).

TV4 har nyligen ålagts att betala 250 000 kronor för fem felaktiga reklamavbrott i filmen Döda poeters sällskap. Enligt förvaltningsrätten hade placeringen av avbrotten en tydlig karaktär av nonchalans inför klar och väletablerad praxis och domstolen betraktade överträdelsen som allvarlig.

TV4 har fällts flera gånger för felaktigt inplacerade reklamavbrott de senaste åren, något som fått nämnden att höja avgiften. Enligt TV4 har bolaget genomfört omfattande åtgärder för att råda bot på problemen med sina annonsavbrott.

Sändningar som frias

  • Inslag i Nyhetsmorgon i TV4 med uttalanden av Ungerns premiärminister kritiseras med frias. De brister i förhållande till kravet på saklighet (19/00504, 19/00541).
  • Ett inslag i TV4 Nyheterna om rättspsykiatriska kliniker frias i fråga om mediets genomslagskraft (19/01498).
  • Inslag i P4 Dalarna om en nominering av ett granskande reportage frias i fråga om opartiskhet och saklighet samt respekt för privatlivet (19/00928).
  • Nyheter i P4 Kronoberg om språkkurser i arabiska frias i fråga om saklighet (19/01931).
  • Ett inslag i Aktuellt frias i fråga om opartiskhet. Det handlade om ett besked från Kristdemokraterna om att öppna för samarbete med alla partier i riksdagen (19/00960).
  • Inslag om ett åtal i SVT:s Lokala nyheter Blekinge frias i fråga om opartiskhet och saklighet samt respekt för privatlivet (19/01044).
  • Ett inslag i Rapport om att trötthet hos bilförare orsakar olyckor frias i fråga om saklighet (19/01598).
  • Inslag i Rapport om utsläpp från svensk sjöfart och fritidsbåtar frias i fråga om saklighet (19/01613, 19/01667).

Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

För mer information kontakta;
Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 17

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum