Rekordår för Lidl Sverige - växte med 12,8 procent 2020/21

Allt fler konsumenter valde att handla hos Lidl under 2020/21. Lidl Sverige växte snabbare än konkurrenterna och tog andelar från oligopolets marknadsdominanter. Lidl Sverige ökade omsättningen med 1 499 miljoner SEK under förra verksamhetsåret, det visar företagets årsredovisning som lämnas in till Bolagsverket den 30 augusti. Omsättningen verksamhetsåret 2020/21 var 13 250 MSEK (11 751 MSEK 2019/20).
Den 12 november 2020 öppnades dörrarna till Lidl Sveriges 200e butik: Lidl Sigtuna.

- Det är tydligt bevis att vi är på rätt väg när allt fler konsumenterna uppskattar och upptäcker vårt förbättrade erbjudande, där färska, svenska livsmedel står i fokus. Vi är utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden. Behovet av en stark utmanare ökar i takt med att dominanterna konsoliderar sina positioner på marknaden och förvärvar konkurrenter. Det finns en stor risk att det blir kunder och leverantörer som får betala priset när konkurrensen försämras och det är vårt uppdrag att motarbeta. Vi vill säkerställa att fler svenska hushåll får tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris och schyssta villkor för leverantörer,säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson.

Under verksamhetsåret 1 mars 2020 – 28 februari 2021 ökade Lidl Sveriges nettoomsättning till 13 250 MSEK (11 751 MSEK 2019/20). Det är en ökning med 12,8 procent (8,8 procent), jämfört med branschen som helhet växte med 7,1 procent och butikshandeln växte med 4,1 procent. För 4:e året i rad växer Lidl snabbare än övriga dagligvaruhandeln. Den överväldigande delen av ökningen drevs av en organisk tillväxt – fler kunder handlade för mer i befintliga butiker.

Resultatet slutade med en planerad förlust, minus 145 MSEK (-68 MSEK). Förlusten förklaras med stora investeringar i bland annat det nya huvudkontoret i Barkarby, öppning av nya 14 butiker samt det nya centrallagret i Örebro. Medelantalet anställda ökade till 3 409 (3 247).

- Nu rustar vi upp våra befintliga butiker samtidigt som vi öppnar nya. Vi har en stark plattform som möjliggör fortsatt kraftig tillväxt. Kombinerat med vårt flexibla och snabbfotade arbetssätt så har vi alla möjligheter att fortsatta ta marknadsandelar från marknadsdominanterna, fortsätter Johan Augustsson.

Under det gångna verksamhetsåret öppnade Lidl 14 nya butiker bland annat i Arninge, Barkarby, Boden, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Karlskoga, Luleå, Sigtuna, Trollhättan, Uddevalla och Visby. Som ett svar på de tuffa utmaningarna som svenska matproducenter ställdes inför under året öppnade Lidl upp ett snabbspår för dem. Vilket ledde till att nästan femtio små, lokala, svenska livsmedelsproducenter fick möjlighet att sälja sina varor hos Lidl. Under verksamhetsåret såldes cirka 2,5 miljoner varor från dessa små svenska matproducenter.

Lidl Sigtuna