Rekordintresset för BingoLottos uppesittarkväll gav drygt 100 miljoner till Sveriges föreningar

Största vinstpotten någonsin. Föreningslivets egen tomtesäck innehållande drygt 100 miljoner kronor. Uppemot fyra miljoner sålda lotter. Med Uppesittaren började – i vanlig ordning – julen.
Stefan Odelberg och Lotta Engberg. Foto:Johan Carlén, Folkspel

- En sagolik afton som jag är oerhört stolt och privilegierad över att få medverka i säger Stefan Odelberg, som debuterade som hela landets julvärd och tillsammans med Lotta Engberg lotsade svenska folket genom en kväll fylld av värme och gemenskap.

Trots pandemitider – med uppmaning om att hålla distans – såldes det inför aftonen lotter, vars antal överträffade alla förväntningar. Föreningslivet kunde räkna in drygt 100miljoner att fördela.

Hans Sahlin, vd på ideella Folkspel:

– Vi ska komma ihåg att försäljningen skett under omständigheter i sammanhanget vi aldrig tidigare upplevt. De restriktioner som hälsoläget medfört har naturligtvis gjort arbetet med att få ut lotterna oerhört mycket svårare detta år. Det är i skenet av det vi ska förstå vilken enorm insats alla inblandade gjort för att få till ett resultat som det här. Likaså hylla alla lottkonsumenter, som uppenbarligen uppskattar såväl vårt traditionsenliga program dan-före-dan som det faktum att föreningslivet behöver vårt stöd mer än någonsin.

För mer information:

Hans Sahlin, vd ideella Folkspel

hans.sahlin@folkspel.se

073–8181200

Mikael Kjellström, affärsområdeschef, BingoLotto, Folkspel

mikael.kjellstrom@folkspel.se

070–6265889

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer/medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 16,8 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

www.folkspel.se

www.folkspel.se