Rekordlågt antal som sökt stöd hos TRR under tredje kvartalet

TRRs statistik för tredje kvartalet visar en klar ljusning för uppsagda tjänstemän där drygt 94 procent av de aktivt arbetssökande tjänstemännen har gått vidare till en positiv lösning medan antalet nyinskrivna minskar. Av de tjänstemän som hittat en positiv lösning ligger studier fortsatt högt.

TRRs statistik för tredje kvartalet visar att 1 910 personer sökt stöd att jämföra med 5 866 samma period förra året, vilket är en minskning med 67 procent. Det innebär en nivå som är det lägsta för tredje kvartalet på femton år. Samtidigt har 94,4 procent av de aktivt arbetssökande hos TRR gått vidare till en positiv lösning. I antal ger det 13 491 tjänstemän jämfört med 10 261 under samma period förra året.

– Att så många som 94 procent går vidare till en positiv lösning är extraordinärt samtidigt som det ger tydliga signaler på att vi kommer att se en mer stabiliserad arbetsmarknad för privatanställda tjänstemän igen. De flesta branscher har börjat återhämta sig och rekryterar återigen, vilket är positivt, säger Lennart Hedström, vd på TRR.

Hela 75,5 procent av de tjänstemän som i år gått vidare har gått till en ny anställning, antingen till en tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning. Så många som 17,5 procent har valt studier, vilket innebär något färre jämfört med samma kvartal i fjol då andelen låg på 22 procent. 7 procent valde att starta egen verksamhet.

-        Att vi fortsatt ser en så stor andel som väljer studier trots att arbetsmarknaden nu börjar återhämta sig visar på en vilja att skapa fler karriärer under ett arbetsliv. Det är positivt då det både underlättar framtida kompetensförsörjning och skapar en sund arbetsmarknad med rörlighet, säger Lennart Hedström.

Bland de som valt att gå vidare till studier är fortsatt hälso- och sjukvård populärast, med företagsekonomi, handel och administration på andra plats.

Handel och försäljning i topp både vad gäller uppsägningar och anställningar

Handel och försäljning fortsätter ligga i topp vad gäller uppsagda tjänstemän. Samtidigt visar statistiken att just handel och försäljning ligger i topp bland de som  anställer under tredje kvartalet. Hotell och restaurang har däremot helt fallit bort som en av de branscher med flest uppsagda tjänstemän under kvartal tre i år. Branschen placerar sig inte ens bland topp 10.

TRRs statistik från tredje kvartalet 2021 baserat på tjänstemän som fått stöd av TRR och valt att studera:

Branscher med flest uppsagda tjänstemän
2. Elektronikindustri
3. Finans, försäkring och ekonomi
4. Transport och rederi
5. Bygg, anläggning och fastighet

Branscher som anställt flest tjänstemän
2. Bygg, anläggning och fastighet
3. Data/IT
4. Service och tjänster
5. Offentlig sektor

Studieinriktning topp 10
1. Hälso- och sjukvård
2. Företagsekonomi, handel och administration
3. Informations – och kommunikationsteknik (IKT)
4. Pedagogik och lärarutbildning
5. Teknik och teknisk industri
6. Samhällsbyggnad och byggnadsteknik
7. Lantbruk, trädgård, skog och fiske
8. Konst och media
9. Socialt arbete och omsorg
10. Biologi och miljövetenskap

De som valt studier kommer från följande branscher
2. Transport och rederi
3. Hotell, restaurang och turism
4. Rekrytering och bemanning
5. Finans, försäkring och ekonomi

Val av utbildningsnivå
1. Yrkeshögskola (52 %)
2. Högskola/universitet (30 %)
3. Gymnasienivå, yrkesinriktning (7 %)
4. Gymnasienivå, teoretisk inriktning (1 %)
5. Arbetsmarknadsutbildning (4 %)
6. Övrig utbildning (6 %)

De som omskolar sig vid yrkeshögskola
1. Hälso- och sjukvård
3. Teknik och teknisk industri

De som väljer påbyggnadsutbildning vid yrkeshögskola
1. Informations- och kommunikationsteknik
3. Teknik och teknisk industri

Utbildningstid för dem som valt studier
8 procent studerar en termin
77 procent studerar mellan 2-4 terminer
14 procent studerar mellan 5-8 terminer
1 procent studerar längre än 8 terminer

Av dem som väljer studier är
8 procent 29 år eller yngre
23 procent mellan 30-39 år
36 procent mellan 40-49 år
30 procent mellan 50-59 år
3 procent 60 år eller äldre

TRR Studieersättning
Sedan januari 2019 kan TRR ge ekonomiska möjligheter, så kallad studieersättning, i samband med studier. Insatsen vänder sig till uppsagda tjänstemän inom privats sektor som är uppsagda på grund av arbetsbrist och inskrivna hos TRR. Syftet med ersättningen är att öka människors långsiktiga anställningsbarhet och förbättra näringslivets kompetensförsörjning. Läs mer om TRRs studieersättning

Pressjour

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom TRR - ring gärna vår pressjour!

Tel:010-470 93 85