Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling

Temat ”Energi” lockar rekordmånga tävlande till den 22:a upplagan av Sveriges största affischtävling, Print Power Award. Av 171 tävlande studenter har nu 10 finalister utsetts från Sveriges ledande konst- och designskolor. Det stora intresset kan vara ett tecken på en renässans för affischen, både som konstform och kommunikationsmedel.
De 10 finalisterna i Print Power Award

- På 60- och 70-talet var reklam ett slags konst, med mycket snillrika idéer, men idag har den blivit ful och dålig. Jag tror affischer som uttrycksmedel är moget för en renässans och tävlingen visar att det finns unga konstnärer att vända sig till, det är fint att veta, säger Carl Johan De Geer, konstnär och jurymedlem

Juryns motivering:

De 10 finalisterna i 2023-års PrintPower Award har alla bidragit med högklassisk grafisk design som tar vara på den tryckta affischens starka uttryckskraft. De har tolkat temat ”Energi” på ett smart, konstnärligt och kreativt sätt, både vad gäller grafiskt uttryck och budskap. Juryn är stolt över att kunna presentera just dessa bidrag, som i hård konkurrens, utsetts till finalister.

Finalisterna utsågs under en fullsatt vernissage på Berghs School of Communication den 27 april. Den slutliga vinnaren presenteras den 11 maj kl. 14.00 av Grafiska Företagen på designhotellet Blique by Nobis i Stockholm.

De 10 finalisterna:

• Energimaktspel – Europa i röda handens grepp av Tom-Christian Stokka från Yrgo
  • Flower Power av Lindy Dyvelcrona från Berghs
  • Kinetic av Karin Lundblad från Yrgo
  • Hjärnan + kolhydrater = sant av Joel Wallin från Mittuniversitet Sundsvall
  • Heavy Eyes av Emelie Sturk från Berghs
  • Bad energy av Simon Hennerfors från Yrgo
  • First come first served av Victor Sventoft från Berghs
  • Lik (kista)ström av Lovisa Sandlund från Broby Grafiska Yrkeshögskola
  • Fire my desire av Miriam Lundin från Yrgo
  • Illusion of energy av Nathalie Nilsson från Yrgo

Eva Glückman, vd Grafiska Företagen säger:

- Det är otroligt roligt med det stora intresset för Print Power Award. Vi upplever något av en renässans för det tryckta mediet, det börjar ses som ett exklusivt alternativ till det digitala. Eller som en av förra årets vinnare sa, ett tryckt budskap är som mänsklig kontakt.

Tävlande skolor:

• Berghs School of Communication
  • Broby Grafiska Yrkeshögskola
  • Forsbergs skola
  • HDK Valand
  • Högskolan Dalarna
  • Konstafack
  • Linneuniversitetet
  • Medieinstitutet
  • Stockholms universitet
  • Yrgo

De 10 finalisterna i Print Power Award

Print Power Award:

I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Uppgiften är att ta fram en affisch med den bästa tolkningen av ett givet tema. Syftet med tävlingen är att ge ökad insikt och kunskap om fördelarna med den tryckta affischen – både som konst och som kommunikationsmedel. Av de tävlande väljs 10 finalister ut som uppmärksammas med diplom. Den slutlig vinnaren presenteras den 11 maj och får förutom diplom 10 000 kr.

Grafiska Företagen:

Bransch och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 medlemsföretag med 10 000 anställda inom tryck och förpackning.