Rekordmånga flyg till Almedalen i år - nu ökar efterfrågan snabbt

Inrikesflygbolaget BRA har till årets Almedalsvecka, 1-8 juli, totalt 348 flygavgångar från hela Sverige, vilket är rekord i antal flygningar till Gotland under en politikervecka. Flera av flygen är redan fullbokade och bokningstakten tilltar nu varje dag.

Störst ökning av antalet bokningar till Gotland under politikerveckan, även om volymerna är små, ser BRA från Norrköping där antalet bokningar gått upp med 32 procent jämfört med förra året.

Antalet bokningar ökar i år även från Umeå med 9 procent, från Stockholm med 4 procent, från Göteborg med 2 procent jämfört med förra året. Från övriga orter ligger bokningsläget ungefär i nivå med förra året.

BRA flyger direkt till Visby och Almedalen från Bromma, Malmö, Göteborg, Ängelholm, Norrköping, Sundsvall, Umeå och Östersund.

– Vi ser att trycket på bokningar till Gotland under politikerveckan tilltar snabbt. Nu har de flesta sina program och deltagaraktiviteter klara och vet var och när de ska medverka, säger Jim Hofverberg på flygbolaget BRAs kommunikationsavdelning.

– Erfarenheten säger att platserna till och från Almedalen i det närmaste kommer att ta slut så det gäller nu att skynda sig att försäkra sig om en plats på flyget så snart som möjligt, fortsätter Jim.

De allra flesta flygningarna görs med BRAs klimatsmartare propellerflygplan, som förbrukar mindre bränsle och inte flyger på hög höjd och därmed inte orsakar höghöjdsutsläpp av koldioxid.

Från och med april i år erbjuder BRA dessutom alla som reser med bolaget att flyga med 100 % biobränsle. Ett tillval vid bokningen för 300 kronor säkerställer att flygresan görs med fossilfritt biobränsle.

Biobränslet inhandlas och tankas av BRA i efterhand. Det vanliga jetbränslet byts då ut mot biobränsle i motsvarande mängd som kunderna köpt.

Platstillgång direkt till politikerveckan på Gotland:

Från Stockholm, Bromma:

Lördag 30/6: God platstillgång.

Söndag: 1/7: Fåtal platser kvar.

Från Malmö

Söndag: 1/7: Fullbokat

Från Göteborg

Söndag: 1/7: Fullbokat.

Från Ängelholm

Söndag: 1/7: Fullbokat.

Från Norrköping

Från Sundsvall

Från Umeå

Söndag: 1/7: Fåtal platser kvar.

Från Östersund

Onsdag 4/7: God platstillgång.

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Nytt direktflyg från Växjö till Sälen Trysils fyra skidorter med klimatkompenserat flyg i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Växjö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås fyra skidorter i Sälen Trysil, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget med flygningar till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.