Res i hela Tyskland för 100 kronor

Under juni, juli och augusti kan du resa runt i Tyskland med all kollektivtrafik för endast nio euro i månaden – runt hundra kronor.

Erbjudandet gäller både egna medborgare och turister. En "9 Euro-biljett" gäller obegränsat i en månad med alla allmänna, lokala och regionala transporter, tåg, bussar och spårvagnar. Biljetten gäller inte på fjärrtåg eller långdistansbussar. Vill du resa långt kan du köpa en vanlig tågbiljett till de dem och sedan använda 9 Euro-biljetten till lokaltrafiken i den stad du väljer att resa till.

Den tyska regeringen, som står bakom erbjudandet, gör detta som en del av ett stöd till invånarna i tider med energipriser som skjutit i höjden till följd av kriget i Ukraina, för att uppmuntra både tyskar och utländska turister att resa runt i landet med regionala, kollektiva transporter. Beräknad kostnad för denna unika åtgärd är drygt 25 miljarder kronor.

– En fantastisk produkt, och ett bra tillfälle att även komma ut med till exempel regionaltåg till de mer okända områdena i Tyskland, säger Tysklands turistchef i Sverige, Iris Müller.

Biljetterna, som endast är för andra klass, gäller en kalendermånad, till exempel från 1 till 30 juni, och kan köpas på Deutsche Bahns hemsida, där du också hittar mer information. Biljetter kan också köpas i Deutsche Bahn-appen, i 5 500 biljettautomater och i över 400 DB-resecentrum i hela Tyskland.

Barn under 6 år reser utan kostnad med föräldrar som har 9-euro-biljetten. Barn över 6 år behöver en egen 9-euros-biljett. För att ta med cykel eller husdjur kan restriktioner förekomma. Biljetterna finns att köpa redan nu och gäller för kalendermånaderna juni, juli eller augusti.

En annan åtgärd som kan stimulera turismen i landet i sommar är att staten sänker priset på drivmedel till bilar, som kommer att hamna på det minimipris som är tillåtet i EU, vilket är 18 kronor.

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Vinfestivaler i Tyskland11.5.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vinfestivaler har en lång tradition i Tyskland. Här finns både gastronomiska upplevelser, livliga fester och trevliga utflyktsmål för hela familjen. Förutom att smaka fina viner och njuta av utsökt mat får du en mycket speciell inblick i den lokala kulturen och samhället. När vi pratar om klassiska vinländer går tankarna ofta till Frankrike, Spanien eller Italien. Men Tyskland har också förtjänat en plats på denna lista. Inte bara på grund av ett antal toppviner, utan också tack vare de traditionella vinfestivalerna som hålls i nästan alla regioner. På festerna kan du uppleva lokala specialiteter, kulturella inslag, spännande marknader, god stämning och – inte minst – utmärkta viner från närområdet.

Norra Tyskland lockar i ny kampanj från Tyska Turistbyrån1.4.2022 15:13:06 CEST | Pressmeddelande

Vi är många som längtar efter nya intryck och att upptäcka nya platser. Tyska Turistbyrån hoppas att vi genom kampanjen ”Upptäck Norra Tyskland” ska inspireras och väcka intresset för Norra Tyskland, som är ett enkelt resmål att ta sig till från Sverige. Norra Tyskland ligger bra till med korta och flexibla resealternativ, som Öresundsbron, tåg eller färja. Den här delen av Tyskland kommer nu att synas i en kampanj från Tyska Turistbyrån. Kampanjen grundar sig på en hemsida med över 100 tips på evenemang, nöjesparker, matfestivaler och unika boenden. Området bjuder på flera dolda pärlor och hemliga sevärdheter bortom allfarvägarna.

Nystart - Inspirationskampanj German.Local.Culture15.3.2022 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Kampanjen, som startade 2021, utökas i år med natur- och kulturturismens alla aspekter. Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) stöder med den nya inspirationskampanjen German.Local.Culture omstarten av inkommande turism till Tyskland. - Efter två år av coronapandemi och mot bakgrund av det fruktansvärda kriget i Ukraina står turistnäringen inför stora utmaningar, säger Petra Hedorfer, ordförande i turistbyråns styrelse. Särskilt i denna situation är det viktigt att föregå med gott exempel för en fredlig och förenande turism som står för öppenhet och tolerans.

Tysklands 100 bästa resmål är utsedda14.2.2022 00:00:00 CET | Pressmeddelande

Tyskland är fortfarande ett populärt semestermål internationellt. Över 14 000 utländska besökare har röstat fram sina favoritattraktioner i Tyskland på www.germany.travel. Tyska Turistbyrån (DZT) presenterar nu de 100 mest populära destinationerna. På 1:a plats ligger för fjärde gången i rad Hamburgs Miniature Wunderland, en miniatyrvärld med världens största modelljärnväg. På 2:a och 3:e plats återfinns resmålen Europa-Park Rust och Slottet Neuschwanstein i Bayern.