Res i hela Tyskland för 100 kronor

Under juni, juli och augusti kan du resa runt i Tyskland med all kollektivtrafik för endast nio euro i månaden – runt hundra kronor.

Erbjudandet gäller både egna medborgare och turister. En "9 Euro-biljett" gäller obegränsat i en månad med alla allmänna, lokala och regionala transporter, tåg, bussar och spårvagnar. Biljetten gäller inte på fjärrtåg eller långdistansbussar. Vill du resa långt kan du köpa en vanlig tågbiljett till de dem och sedan använda 9 Euro-biljetten till lokaltrafiken i den stad du väljer att resa till.

Den tyska regeringen, som står bakom erbjudandet, gör detta som en del av ett stöd till invånarna i tider med energipriser som skjutit i höjden till följd av kriget i Ukraina, för att uppmuntra både tyskar och utländska turister att resa runt i landet med regionala, kollektiva transporter. Beräknad kostnad för denna unika åtgärd är drygt 25 miljarder kronor.

– En fantastisk produkt, och ett bra tillfälle att även komma ut med till exempel regionaltåg till de mer okända områdena i Tyskland, säger Tysklands turistchef i Sverige, Iris Müller.

Biljetterna, som endast är för andra klass, gäller en kalendermånad, till exempel från 1 till 30 juni, och kan köpas på Deutsche Bahns hemsida, där du också hittar mer information. Biljetter kan också köpas i Deutsche Bahn-appen, i 5 500 biljettautomater och i över 400 DB-resecentrum i hela Tyskland.

Barn under 6 år reser utan kostnad med föräldrar som har 9-euro-biljetten. Barn över 6 år behöver en egen 9-euros-biljett. För att ta med cykel eller husdjur kan restriktioner förekomma. Biljetterna finns att köpa redan nu och gäller för kalendermånaderna juni, juli eller augusti.

En annan åtgärd som kan stimulera turismen i landet i sommar är att staten sänker priset på drivmedel till bilar, som kommer att hamna på det minimipris som är tillåtet i EU, vilket är 18 kronor.

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse