Resebranschen har tappat 30 miljarder hittills i år

Enligt resebranschorganisationen SRF har omsättningen hos Sveriges resebyråer och arrangörer rasat med 90 procent sedan pandemin slog till. Fram till och med september har försäljningen minskat med över 30 miljarder och flera tusen arbetstillfällen har redan försvunnit.

– Normalt skulle branschen omsatt 45 miljarder de första nio månaderna av året. Nu blev det bara 15 miljarder vilket naturligtvis inte kan betraktas som annat än en katastrof, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Pandemin och UD:s avrådan från resor gör att resebranschen står nästintill helt stilla. Ett vanligt år omsätter resenäringen 60 miljarder kronor, men på grund av restriktionerna har försäljningen rasat med närmare 90%.

– Medan många branscher sakta börjar återhämta sig finns det få ljuspunkter för resebranschen. Den samlade bedömningen som branschen gör enligt en nyligen gjord undersökning är att läget knappast kommer att förbättras inom de närmaste sex månaderna, säger Didrik von Seth.

För att inte en hel bransch skall slås ut i Sverige har SRF föreslagit regeringen att kortidspermitteringen och omställningsstödet förlängs i vart fall för utsatta branscher. SRF har även föreslagit inrättande av en fond för att klara av nuvarande och framtida återbetalningar på grund av inställda resor till följd av restriktionerna. Fonden självfinansieras genom att resenärer betalar en avgift på 5 kronor för en flygresa och 25 kronor för en paketresa. En liknande lösning finns redan i många andra länder i vårt närområde.

– Vi har ännu inte hört från regeringen om man ämnar förlänga permitteringsstödet eller omställningsstödet. Görs det ingenting i Sverige kommer arbetstillfällen i resebranschen att flytta till andra länder, säger Didrik von Seth.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.

Minimal risk att smittas av corona vid utlandsresa27.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten. Man har bara konstaterat ett fall på 27 miljoner resenärer. Samtidigt meddelar den europeiska charterjätten TUI att man sedan pandemin startade haft 2,1 miljoner resande från olika länder och av dessa har endast 163 bekräftats blivit smittade under resan. Detta är färre än 0,5 av 100 000 under en 7 dagarsperiod. Samma bild delas samtliga svenska researrangörer.