Resebranschorganisation byter namn och startar ett initiativ för att främja resandet

Resebranschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen byter namn till Svenska Resebranschföreningen. I samband med detta byter även organisationen logotyp och grafisk design.

– Branschföreningen bildades redan 1937. Namnet och logotyp har varit i princip samma sedan dess. Vi tycker det är hög tid att byta för att spegla att organisationen omfattar många olika och nya delar av resebranschen, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för Svenska Resebranschorganisationen.

Det nya namnet och logotypen presenterades vid Resebranschens Vårmöte igår under närvaro av bland andra Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson. På mötet lanserade branschorganisationen även ett initiativ under namnet ”Resefrämjandet”

– Vi har länge känt ett behov att samla olika aktörer inom reseindustrin för att tillsammans sprida budskapet om resandets positiva effekter för arbetstillfällen, tillväxt och ökat välstånd i världen och i Sverige. Genom resefrämjandet ser vi att vi får en plattform för att främja turism och resor till och från Sverige, säger Didrik von Seth.

Svenska Resebranschföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.