Resorna rusade under Black Weekend – fördubblad försäljning

Årets Black Weekend var en bokningstung helg för resebranschen. Flyg- och charterbolagens erbjudanden fick rekordmånga svenskar att passa på att fynda resor, både till storstad och sol-och-bad. Försäljningen av resor fördubblades från Black Weekend föregående år – och gjorde även en markant ökning från innan pandemin.

Thailand

-        Vi har under hela 2022 sett ett enormt ressug hos svenskarna, behovet har ännu inte stillats - vilket syns tydligt efter helgen. Trots en ekonomisk osäkerhet i världen står resor högt upp på svenskarnas priolista, där många väljer att spana extra noga efter rabatterade priser och kampanjer för att komma i väg, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Försäljningen under årets Black Weekend, fredag-söndag, ökade med 102 procent jämfört med 2021. Årets siffror står sig även starka mot innan pandemin, där försäljningen i år ökade med 24 procent jämfört med Black Weekend 2019. Resor som gick åt under helgen var både till värmen, såsom Kanarieöarna och Thailand – men även cityresor, som London, Barcelona, Amsterdam och Paris.

-        Efter år av svåra omständigheter för resebranschen har en stor reslust byggts på stegvis. Under pandemin la svensken inte pengar på resor, vilket nu gör att det prioriteras trots en stundande lågkonjunktur. Även bortom Black Friday har charter- och flygbolagen en stor mängd kampanjer löpande, så det går att göra fynd och resa prisvärt året runt om man håller utkik, säger Sofia Eddelid.

Mest bokade resmålen under Black Weekend 2022

1. London (6)
  2. Gran Canaria (2)
  3. Paris (4)
  4. Barcelona (5)
  5. Bangkok (1)
  6. Alicante (9)
  7. Malaga (7)
  8. Amsterdam (5)
  9. Prag (8)
  10. Teneriffa (3)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade under Black Weekend 2022 (25-27/11 2022) och 2019 (29/11-1/12 2019)

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 340 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Bästa resmålen för en romantisk alla hjärtans dag8.2.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Blommor och choklad i all ära – men varför inte slå till på en utlandsresa med din käresta? Europa erbjuder en mängd städer i kärlekens tecken, där London och Paris toppar listan över de mest populära resorna över alla hjärtans dag, visar Tickets bokningsstatistik. Ticket guidar dig vart du finner mest romantik i Europa.

Färre oroliga för inställda flyg jämfört med innan pandemin1.2.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter turbulenta år för resenärer som velat ut och resa är det inte konstigt att orosmoln satt sig nu när resandet åter är i gång. Enligt Tickets SIFO-undersökning* oroar sig flest, 31 procent, för att en själv eller sitt resesällskap ska bli sjuka inför eller under sin resa. När det kommer till inställda flyg och flygförseningar har dock oron minskat jämfört med innan pandemin – från 14 till 8 procent.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så har svenska folkets resvanor förändrats efter pandemin24.1.2023 08:56:14 CET | Pressmeddelande

De senaste åren har resebranschen minst sagt påverkats av omvärlden, och inte minst svenska folkets beteenden och förhållningssätt inom resande. Vi söker en annan typ av resmål, värdesätter av- och ombokningsbara biljetter och har förändrat våra prioriteringar. Förutom Covid-19 har oroligheter, krig och ekonomi påverkat våra beteenden. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om resande 2023.

Rusning till Kanarieöarna när svenska semesterresenärer väljer bort USA i vinter9.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kanarieöarna är alltid ett kärt resmål för svenskar – särskilt under vinterhalvåret med sol och värme endast 6 timmar bort. Efter pandemin har ögruppen blivit ännu mer populär och varit ett vanligt inslag i svenskarnas semesterplaner 2022. När vi i större utsträckning väljer bort långresor och föredrar att hålla oss inom EU så blir Kanarieöarna det givna valet för att få sommarvärme under vinterhalvåret, och lockar även resenärer som vanligtvis hade rest till Miami, Karibien eller Asien på semestern.