Resorna rusade under Black Weekend – fördubblad försäljning

Årets Black Weekend var en bokningstung helg för resebranschen. Flyg- och charterbolagens erbjudanden fick rekordmånga svenskar att passa på att fynda resor, både till storstad och sol-och-bad. Försäljningen av resor fördubblades från Black Weekend föregående år – och gjorde även en markant ökning från innan pandemin.
Thailand

-        Vi har under hela 2022 sett ett enormt ressug hos svenskarna, behovet har ännu inte stillats - vilket syns tydligt efter helgen. Trots en ekonomisk osäkerhet i världen står resor högt upp på svenskarnas priolista, där många väljer att spana extra noga efter rabatterade priser och kampanjer för att komma i väg, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Försäljningen under årets Black Weekend, fredag-söndag, ökade med 102 procent jämfört med 2021. Årets siffror står sig även starka mot innan pandemin, där försäljningen i år ökade med 24 procent jämfört med Black Weekend 2019. Resor som gick åt under helgen var både till värmen, såsom Kanarieöarna och Thailand – men även cityresor, som London, Barcelona, Amsterdam och Paris.

-        Efter år av svåra omständigheter för resebranschen har en stor reslust byggts på stegvis. Under pandemin la svensken inte pengar på resor, vilket nu gör att det prioriteras trots en stundande lågkonjunktur. Även bortom Black Friday har charter- och flygbolagen en stor mängd kampanjer löpande, så det går att göra fynd och resa prisvärt året runt om man håller utkik, säger Sofia Eddelid.

Mest bokade resmålen under Black Weekend 2022

1. London (6)
  2. Gran Canaria (2)
  3. Paris (4)
  4. Barcelona (5)
  5. Bangkok (1)
  6. Alicante (9)
  7. Malaga (7)
  8. Amsterdam (5)
  9. Prag (8)
  10. Teneriffa (3)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade under Black Weekend 2022 (25-27/11 2022) och 2019 (29/11-1/12 2019)

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 340 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.