Resultat JVM och VM i cheerleading 2023

JVM och VM i cheerleading anordnades 19-21 april i Orlando, USA. Sveriges fyra landslag i cheerleading deltog – en medalj kom med hem till Sverige.
Damlandslaget

JVM och VM i cheerleading avgjordes under tre dagar på ESPN Wide World of Sports i Orlando, USA. På årets världsmästerskap tävlade fyra svenska landslag: damlandslaget, det mixade landslaget, pomlandslaget och damlandslaget för juniorer.

Resultat juniorlandslaget
Sveriges damlandslag för juniorer levererade ett starkt tävlingsprogram båda dagar - i synnerhet under finaldagen - vilket ledde till ett JVM-brons för Sverige. Sverige har under lång tid visat sig starka på juniorsidan med JVM-brons 2022 och JVM-guld 2019.

Resultatlista Junior All Girl Elite
2. Finland
3. Sverige
4. Tyskland

Resultat pomlandslaget
Pomlandslaget gick till en historisk VM-final. I finalen gav laget ytterligare ett starkt framträdande. Laget slutade på tionde plats i den tuffa pom-kategorin.

Resultatlista Senior Pom
2. Japan
3. Finland
4. Australien
5. Mexiko
6. Österrike
7. Korea
8. Wales
9. Skottland
10. Sverige

Totalt tävlade 19 lag, varav 10 lag kvalade till final.

Resultat det mixade landslaget
Det mixade landslaget hade två nästintill felfria program under semi-finalen och finalen. Laget gav ett starkt intryck som gjorde att de fick det bästa resultatet någonsin. Under semi-finalen låg laget sexa och i finalen slutade de på nionde plats.

Resultatlista Senior Coed Premier
2. Kinesiska Taipei
3. Norge
4. Mexiko
5. Kanada
6. Finland
7. Tyskland
8. England
9. Sverige
10. Puerto Rico
11. ICU Athletes

Resultat damlandslaget
Sveriges damlandslag ligger på en hög världsnivå inom sin klass. Under VM-dagarna nådde inte laget hela vägen fram prestationsmässigt, vilket visade sig i resultatlistan. Laget är i vanliga fall uppe och slåss om medaljerna, men slutade som sjua detta VM. Vann gjorde USA för första gången sedan 2017. Finland som i vanliga fall dominerar fick nöja sig med ett silver.

Resultatlista Senior All Girl Premier
2. Finland
3. Norge
4. Tyskland
5. Kanada
6. Österrike
7. Sverige
8. Danmark
9. Mexiko
10. England

Svenska landslagen i cheerleading 2023

Damlandslaget för junior
Damlandslaget för juniorer, Team Sweden Junior All Girl, består av medlemmar från föreningen Gothenburg Cheer One i Göteborg.

Damlandslaget
Damlandslaget för seniorer, Team Sweden All Girl, består av medlemmar från föreningen Gothenburg Cheer One i Göteborg.

Mixade landslaget
Mixade landslaget för seniorer, Team Sweden Coed, är ett landslag som består av killar och tjejer från föreningar i hela landet.

Pomlandslaget
Landslaget i pom för seniorer, Team Sweden Pom, består av medlemmar från föreningen Julle United i Hudiksvall.

Det mixade landslaget
Pomlandslaget