Ridefelt förde OK Linné till första Tiomilasegern

Albin Ridefelt pallade för trycket på slutsträckan och förde Uppsalaklubben OK Linné till en första seger i den klassiska budkavlen Tiomila. Dagen innan vann norska Nydalens SK damkavlen.
Albin Ridefelt förde Uppsalaklubben OK Linné till en första seger i Tiomila. Bild: Kristina Lindgren

I helgen har orienteringsklassikern Tiomila genomförts i Ånnaboda utanför Örebro.

Uppsalaklubben OK Linné har länge jagat en seger men inte räckt hela vägen tidigare. Nu fick landslagslöparen Albin Ridefelt ett gyllene läge att föra klubben till seger när nionde sträckans Lucas Basset gav honom två minuter och 48 sekunders försprång till OK Ravinens avslutare Gustav Bergman.

Bergman jagade från start och närmade sig ett tag men Albin Ridefelt orienterade säkert och höll undan hela vägen till målet efter en säker sista sträcka i Ånnabodaterrängen utanför Örebro.

Tidigt på slutsträckan hade Bergman plockat in en dryg minut men närmare kom han aldrig.

– Det var väldigt stressigt att ha Gustav jagande. Jag visste att han har någon minut att plocka på mig och han är bäst i världen på det här. Det är klart att jag var nervös för att han skulle komma ikapp men jag fokuserade på mitt och gjorde ett väldigt bra lopp, säger Albin Ridefelt.

Hur var känslan att möte dina lagkompisar på upploppet?
– En sådan glädje men också lättnad. Vi har jobbat stenhårt för det här. I år har vi medvetet fokuserat på stafettmentaliteten.

Gustav Bergman gick ut stenhårt men även om han närmade sig Ridefelt lite i början så kunde ha aldrig riktigt hota om segern. I mål var Ravinen 46 sekunder bakom Linné men då hade segerlaget sprungit över mållinjen tillsammans. IFK Göteborg, som var ute efter sin fjärde raka seger, fick nöja sig med tredjeplatsen den här gången.

På lördagen avgjordes damkavlen och där tog norska Nydalens SK hem segern hela fem minuter före faluklubben OK Kåre. På tredjeplats kom Stora Tuna efter en stark upphämtning av Tove Alexandersson, som uppvisade storform inför säsongen.

För Alexandersson var det första orienteringstävlingen för säsongen.

Hur kändes det med tekniken?
– Lite knackigt var det men jag har inte gjort någon stor miss. Det var lite småsaker in mot några kontroller. Men jag har gjort ett jättestabilt lopp, säger Alexandersson och fortsätter:

– Hela laget har gjort det jättebra. Vi är hur glada som helst för en tredjeplats.

Norska Nydalens SK tog hem segern i damkavlen. Bild: Tilda Andersson
Albin Ridefelt hissas av lagkomraterna i OK Linné. Bild: Tilda Andersson
Tove Alexandersson växlar på sista sträckan för sitt lag Stora Tuna. Bild: Tilda Andersson

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.