Riksdagen sätter press på regeringen att utreda resegarantierna

Riksdagen beslöt idag att be regeringen snarat tillsätta en utredning med uppgift om att utreda det nuvarande resegarantisystemet. Brister i nuvarande system för resegarantier har blivit uppenbara under pandemin och resebranschorganisationen SRF har lagt förslag på vad som bör göras.

– Pandemin har blottlagt många brister i nuvarande garantisystem. Vi har uppmärksammat regeringen på detta och vi välkomnar att riksdagen nu sätter press på regeringen att agera. Det behövs en rejäl översyn av nuvarande system, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschorganisationen SRF.

SRF har föreslagit att det utreds om inte bara paketresor utan även flygbiljetter skall omfattas av resegarantier. I tillägg föreslår resebranschen att nuvarande resegaranti för paketresor kompletteras med en fond som kan tas i bruk vid större händelse som nuvarande pandemin eller det isländska askmolnet 2010.

– Vi har länge tyckt att även de konsumenter som enbart köper en flygbiljett skall ha samma skydd som de som köper hela researrangemang. Vi välkomnar därför att detta ingår i det som regeringen skall utreda. Vi ser också behovet av en fond som kan hantera extraordinära händelser som det vi ser idag. Det skulle innebära större konsumentskydd och rimligare villkor för paketresearrangörer, säger Didrik von Seth.

Läs om beslutet på riksdagens hemsida HÄR

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 800 anställda. De stod för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Trots förslag till stöd – resenärer riskerar att inte få tillbaka sina pengar16.12.2020 09:42:25 CET | Pressmeddelande