Riksgälden föreslår oförändrade riktlinjer för statsskuldens förvaltning

Riksgälden föreslår oförändrade riktlinjer för statsskuldens förvaltning

Riksgälden föreslår inga väsentliga ändringar i riktlinjerna för förvaltningen av statsskulden inför 2021. De ändringar som gjorts de senaste åren har lett till en mer övergripande styrning av förvaltningen, vilket ger flexibilitet att hantera en växande statsskuld och ökad osäkerhet.

Det framgår av Riksgäldens förslag till riktlinjer för statsskuldens förvaltning 2021–2024 som lämnas till Finansdepartementet i dag. I riktlinjerna, som beslutas av regeringen, fastställs bland annat hur statsskulden ska vara sammansatt och vilken löptid den ska ha. Målet för förvaltningen är att långsiktigt minimera kostnaden samtidigt som risken beaktas.

I Riksgäldens förslag lämnas riktlinjerna för statsskuldens sammansättning och löptid oförändrade:

Sammansättning

• Andelen real kronskuld ska långsiktigt vara 20 procent av statsskulden.
  • Statsskuldens exponering i utländsk valuta ska vara oförändrad.
  • Utöver real kronskuld och skuld i utländsk valuta ska statsskulden bestå av nominell skuld i kronor.

Löptid

Statsskuldens löptid ska vara mellan 3,5 och 6 år (mätt som duration).

Fortsatt översyn av valutaexponeringen

Regeringen beslutade förra året efter förslag från Riksgälden att låta statsskuldens valutaexponering vara oförändrad i väntan på en översyn. Riksgälden föreslår nu att valutaexponeringen lämnas fortsatt oförändrad tills översynen är avslutad. Däremot föreslås ett tillägg som förtydligar att valutaexponeringen tillfälligt får variera som en följd av Riksgäldens hantering av valutaväxlingar.

Så styrs förvaltningen av statsskulden

Förvaltningen av statsskulden styrs övergripande genom budgetlagen och förordningen med instruktion för Riksgälden. Här framgår exempelvis vad staten får låna till och att målet för skuldförvaltningen är att långsiktigt minimera kostnaden samtidigt som risken beaktas. Den övergripande avvägningen mellan kostnad och risk görs i riktlinjer som regeringen fastställer.

Regeringen beslutar om riktlinjerna varje år senast den 15 november. Beslutet fattas efter att Riksgälden lämnat ett förslag på riktlinjer som Riksbanken fått yttra sig över.

Hela rapporten: Statsskuldens förvaltning – förslag till riktlinjer 2021–2024 bifogas nedan.

Pressfunktionen, 08 613 47 01

ArcAroma AB: 201021 ArcAromas dotterbolag tecknar nytt utvärderingsavtal om oliveCEPT® i Kina21.10.2020 13:30:00 CESTPressmeddelande

Pressmeddelande 2020-10-21 ArcAromas dotterbolag ArcAroma Shanghai Ltd har tecknat ett utvärderingsavtal med en modern olivoljeproducent i Zhonze, Kina. Utvärderingen kommer genomföras vid kundens produktionsanläggning från oktober till december 2020. Kunden kommer enligt avtalet att köpa en oliveCEPT®-enhet om de överenskomna målen uppnås under utvärderingsperioden. Enligt överenskommelsen kommer en oliveCEPT®-enhet att placeras före malaxering i kundens produktionsprocess, vilket förväntas ge fem till tio procent i ökad extraktion av Extra Virgion Olivolja (EVOO). Kunden kommer att optimera processtiden under produktionssäsongen med målsättningen att korta ned malaxeringstiden mot 10 till 15 minuter, vilket i så fall innebär en processeffektivisering på uppåt 30 minuter. Om målsättningarna uppnås under produktionsperioden så kommer utvärderingen att utmynna i ett försäljningsavtal uppgående till 150 000 EUR under första eller andra kvartalet 2021. ”Kina är en växande EVOO-marknad med

Återhämtning mildrar pandemins effekter på statsfinanserna21.10.2020 09:30:00 CESTPressmeddelande