Riksteatern fortsätter gränsöverskridande teatersamarbete

Riksteatern fortsätter det gränsöverskridande finsk-svenska scenkonstsamarbetet som når en allt större publik för varje år. Nu har turen kommit till Helsingforsbaserade teatergruppen Teatteri Avoimet Ovet och pjäsen Minns mig/Muista minut. Premiär i Riksteaterhuset i Hallunda den 19 november.
foto Heidi Sorjonen

Finska är Sveriges största minoritetsspråk och Riksteaterns gränsöverskridande satsning på finsk dramatik når sedan starten 2009 en växande publik och får en allt större spridning i landet. Höstens satsning är ett samarbete med teatergruppen Teatteri Avoimet Ovet som nått stora framgångar i hemlandet Finland. Uppsättningen Minns mig/Muista minut har spelats under två säsonger i Finland, och har fått ett varmt mottagande från såväl kritiker som publik. Det är Botkyrka teaterförening som arrangerar premiären den 19 november och de har mycket goda erfarenheter från de finska pjäserna som spelar för utsålda hus.

- Vi satsar på att sätta upp en finsk pjäs varje säsong och föreställningarna brukar alltid vara utsålda, säger Roger Persson, ordförande för Botkyrka teaterförening. Intresset ökar för varje år och vi skulle egentligen kunna ha fler finska pjäser på vår repertoar, säger han.

- Den här satsningen råder bot på den längtan efter finsk kultur man kan känna som finskättad i Sverige, säger Ann-Catherine Fröjdö som är producent för Minns mig/Muista minut. Riksteatern hämtar det bästa från finska scener två gånger per år och även den svenska publiken får en chans att bekanta sig med nyskriven finländsk dramatik eftersom pjäserna textas till svenska, säger hon.

Om Minns mig/Muista minut: Minns mig/Muista minut är en komedi om att finna sig själv. Helena är en trettioårig fotograf vars liv kretsar kring familjen. Genom en slump möter hon Anna, som är en ensamstående kvinna runt de femtio som gjort karriären som fastighetsmäklare till sitt liv. Såväl Helena som Anna står inför en vändpunkt i livet. Med varandras hjälp börjar de fundera på livets stora frågor: ”Vem är jag? Vad är det egentligen som är viktigast för mig?” Under en natt förlorar och finner de sig själva på nytt.

Föreställningen ingår i Scen utan gränser - Rajaton näyttämö, en plattform för scenkonstsamarbete mellan Sverige och Finland. Pjäsen spelas på finska och textas till svenska. Premiär i Riksteaterhuset i Hallunda den 19 november kl 19.00, kl 18.00 samma dag intervjuar Finlandsinstitutets vd Anders Eriksson regissören och dramatikern Minna Nurmelin.

Turnéplan: 19 november Riksteaterhuset Hallunda, 20 november Estrad Södertälje , 23 november Haparanda Folkets Hus, 25 november Sagateatern Umeå, 27 november Hofors Folkets Hus, 29 november Forumteatern Köping, 30 november Västmanlands Teater Västerås, 1 december Eskilstuna Teater, 2 december Kulturhuset Finspång För pressbilder se Riksteaterns mediabank (http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/minns-mig-muista-minut).

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web (http://www.riksteatern.se/minnsmig#turneplan).

Presskontakt: Gilda Romero Pressansvarig Riksteatern Tel: 08-531 99 354 Mobil: 070-528 99 15 gilda.romero@riksteatern.se

foto Heidi Sorjonen