Riksteatern gör plats på scen för lokala berättelser

Riksteaterns teaterresidens ger konstnärer chansen att etablera sig på den svenska kulturscenen. Nu utvidgas residensverksamheten från storstaden till att även stötta lokalt konstnärskap i olika delar landet. Nya berättelser och ohörda röster ska få ta plats på scen.

Riksteaterns teaterresidens har sedan många år tillbaka varit ett sätt att hitta nya berättelser. Det är genom Riksteatern som konstnärer som Shima Niavarani, Daniel Boyaciouglu, Johannes Anyuru, Nour El-Refai, Emil Jensen och Jaqueline "Mapei" Cummings en gång i tiden fick en nationell plattform.

Hittills har satsningen varit centrerad till storstäder men utvidgas nu till att lokala teatergrupper ute i landet får vara med och skriva manus till vad som förhoppningsvis blir någon av riksteaterns kommande produktioner.

- Med Riksteaterns hjälp får nu lokala konstnärer möjlighet att testa, utforska, och utveckla idéer i en lokal kontext fast i nationellt sammanhang. På det här sättet får vi från start med ett arrangörsperspektiv och involverar föreningarna tidigt i processen, säger Dritëro Kasapi, teaterchef.

Först ut i satsningen var teaterkollektivet UNDANTAGET i Jämtland/Härjedalen som har fått stöd att involvera teaterföreningarna i en konstnärlig process att återskapa berättelsen Elvira Madigan. Även i Kalmar har Riksteatern tillsammans med Byteatern Kalmar Länsteater startat upp ett teaterresidens kring kvinnligt HBTQ-perspektiv i glesbygd.

Anna GerdinPress- och PR-ansvarig08-531 99 354anna.gerdin@riksteatern.se