Riksteatern och Tidningen Vi i samarbete om nättidningen Nummer.se

Riksteatern och Tidningen Vi samarbetar om nättidningen Nummer.se. Samarbetet innebär bland annat att Tidningen Vi blir ansvarig utgivare och tar över det redaktionella ansvaret för Nummer.se från och med den 1 januari 2012. Nummers nuvarande chefredaktör Anna Hedelius fortsätter som chefredaktör. Samarbetet med tidningen Vi innebär att Riksteatern kvarstår som huvudman och ägare av varumärket Nummer.se.

Nummer.se startades av Riksteatern år 2000. Nättidningen drevs och utvecklades av Ylva Lagercrantz som var chefredaktör i cirka 10 år. I dagsläget har Nummer.se ungefär 22 000 unika besökare per månad under högsäsong. Nummers nyhetsbrev har cirka 17000 prenumeranter.

I början av 2011 bestämde sig Riksteaterns ledning för att se över Nummer.se och undersöka om det fanns möjligheter att driva Nummer.se i annan form. Många av Nummers läsare hörde av sig till tidningen och till Riksteatern.

- Vi har lyssnat på Nummers många läsare och vi har lyssnat på kulturbranschen och på Riksteaterns folkrörelse. Nu kan Sveriges enda scenkonsttidning på nätet fortsätta i samma anda som tidigare. Jag är jätteglad över Riksteaterns samarbete med Tidningen Vi, våra organisationer har liknande värdegrund och det öppnar upp massor av möjligheter för fler samarbeten vilket känns mycket spännande, säger Riksteaterns vice vd Helena Salomonson.

Nummer.se flyttar till Tidningen Vi:s lokaler i samband med att det redaktionella ansvaret övertas. Även Tidningen Vi:s vd och chefredaktör är glad över samarbetet.

- Vi är både glada och stolta. Riksteatern når ju ut över hela landet samtidigt som organisationen är folkbildande - precis som Tidningen Vi. Ett samarbete oss emellan känns egentligen väldigt självklart. Att vi dessutom nyligen har utökat vår bevakning av landets scener i Tidningen Vi borgar för spännande redaktionell samverkan. Genom att ta över driften av nummer.se förstärker vi vår redaktionella kompetens och får ytterligare en plattform för våra annonsörer, säger Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör på AB Tidningen Vi.

Nummers fokus ligger på recensioner, notiser samt intervjuer. Skribenterna består av ett rikstäckande nätverk av frilansjournalister med kultur som bevakningsområde. De flesta är medlemmar i Svenska teaterkritikers förening.

Kontaktperson: Matilda Asp, pressansvarig, Riksteatern, tel 08-53199408, 070-6375940.