Riksteatern startar poddradio

Hur känns det inför en premiär? Läser skådespelare recensioner? Och vad säger du till dem som stått på scen om du inte gillar föreställningen? Det och mer ryms i det första avsnittet av Riksteaterns poddradio. I premiäravsnittet, som nu finns att ladda ned, hörs Claes Göran Jönsson och Petra Bergström från Riksteatern Skåne, artisterna Nina Ramsby och Mathias Lindgren samt Mårten Andersson, Joakim Rindå och Mimmi Fristorp som alla tre jobbar på Riksteatern: som skådespelare, uppdragsledare och pressansvarig

- Genom att göra poddradio och använda sociala medier skapar Riksteatern möjligheter för ännu fler möten mellan medlemmar, konstnärer och publik. Jag tycker att det är viktigt att vi i kulturvärlden öppnar upp, släpper in fler bakom kulisserna och utsätter oss för påverkan. Det ska bli spännande att höra vad lyssnarna tycker, säger Helena Salomonson, Riksteaterns vice vd och ansvarig för Riksteaterns kommunikation.

I Riksteaterns poddradio hörs de återkommande panelmedlemmarna Joakim Rindå, uppdragsledare, Mimmi Fristorp, pressansvarig, och Mårten Andersson, skådespelare, som pratar om olika ämnen i varje avsnitt och som tillsammans samlar in röster från hela Riksteatern: från Riksteteaterföreningar över hela Sverige, från artister och skådespelare som turnerar med Riksteatern och från personer som arbetar för, eller samarbetar med, Riksteatern på olika sätt.

I det allra första avsnittet hörs Petra Bergström, projektledare Riksteatern Skåne, och Claes Göran Jönsson, ordförande i Riksteatern Skåne. Nina Ramsby och Mathias Lindgren som just nu turnerar Sverige runt med turnén ”Bröderna Lindgren - Välkommen till djungeln”.

- Här finns möjligheter för fler att lyssna till Riksteaterns folkrörelse, ideellt arbetande personer och turnerande konstnärer, säger Helena Salomonson.

Riksteaterns poddradio finns nu att ladda ner på Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/riksteaterns-poddradio/id575188491

Riksteaterns poddradio är tänkt att återkomma med ett avsnitt i månaden.

För mer information kontakta gärna: Matilda Asp, pressansvarig, tel 08-53199408 eller matilda.asp@riksteatern.se