Riksteatern

Riksteatern vill värva medlemmar med ny kampanj

Dela
För att locka fler medlemmar lanserar nu Riksteatern en landsomfattande digital kampanj. Pandemin har inneburit att många teaterföreningar runt om i landet förlorat medlemmar. Den nya kampanjen ska få fler scenkonstintresserade att förstå möjligheterna med att vara en del av hela Sveriges scen.

- Många känner inte till att det går att vara medlem i en lokal Riksteaterförening och att man då inte bara får ta del av massa fantastiska upplevelser, utan också är med och bidrar till att scenkonst finns från norr till söder. Våra medlemmar är med i något större, en rörelse som i snart nittio år bjudit på skratt, starka känslor och gemenskap, säger Maureen Hoppers, kommunikationschef på Riksteatern.

I den nya kampanjen visas glimtar av alla de möten och upplevelser som blivit till genom Riksteatern sedan starten 1933 fram till idag. Skådespelaren Cecilia Nilsson iklär sig rollen som Riksteatern och berättar historien om en folkrörelse som inte bara är en scen, utan hundratals runt om i Sverige. Om de drygt 230 Riksteaterföreningar som genom sitt ideella arbete möjliggör att högkvalitativ scenkonst kan spela över hela landet.

- När tillfällena att uppleva teater och dans varit begränsade under pandemin har tyvärr många av våra föreningar också förlorat medlemmar. I den nya kampanjen vill vi därför locka nya genom att inte bara visa all fantastisk scenkonst, utan också att du som medlem är med och stöttar det lokala kulturlivet där du bor, fortsätter Maureen Hoppers.

Den nya medlemsvärvarkampanjen är första gången Riksteatern använder sitt nya kommunikationskoncept ”Hela Sveriges scen” i stor skala. Den kommer att anpassas lokalt så att varje förening i Sverige får en egen video och material för att kunna locka medlemmar. Kampanjen kommer att gå både digitalt och i sociala medier.

Medlemsvärvarkampanjen är framtagen tillsammans med Abby Priest. Seth&Östen har bistått Riksteatern med projektledning.

Se kampanjvideo här: https://www.facebook.com/watch/?v=363810961838616

Arbetsgrupp Riksteatern Robin Olsson, chef PR & Kommunikation Maureen Hoppers, kommunikationschef Inger Jivebäck. chef Försäljning och Turné Pia Stjärnvind, enhetschef Marknad & Publik Peter Köhler, varumärkes- & marknadsansvarig Pernilla Frantzich, chef Förening, medlem & utbildning Marzena Baranowska, föreningsutvecklare Johanna Carlberg, projektledare Seth&Östen

Arbetsgrupp Abby Priest Louise Persson, produktionsledare Mimmi Andersson, grafisk designer & AD Philip Westman, copywriter Amanda Nordlöw, producent

Kontakter

För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-98 52 466

Bilder

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.

Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

riksteatern.se

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Kristian Gidlunds ord blir teater27.3.2023 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Musikern, journalisten och författaren Kristian Gidlunds ord får för första gången liv på scenen. Föreställningen bygger på den uppmärksammade blogg Kristian Gidlund skrev från det att han drabbats av obotlig cancer 2011 fram till sin död 2013. Tio år senare blir hans texter till en pjäs i regi av Johan Paus. På scen står skådespelaren Razmus Nyström tillsammans med musikern Mats Björke som även var tidigare medlem i hyllade bandet Mando Diao.

Power! Döv-communityts superstjärnor gör tabufylld performanceföreställning13.3.2023 05:00:00 CET | Pressmeddelande

Med poesi, dans och visuell storytelling skärskådar tvillingsystrarna Jamila och Amina Quahid normer och tabun i en föreställning om att leva upp till förväntningar och att våga göra det oväntade. Jamila och Amina Ouahid är världskända inom döv-communityt för sitt speciella och starka uttryck. I vår står de på scen i föreställningen Power i regi av Mindy Drapsa. Urpremiär 16 mars.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum