Riksteaterns kongress invigs på fredag - Cullbergbaletten uppträder utanför Södra Teatern

På fredag inleds Riksteaterns kongress på Södra Teatern. Cullbergbaletten kommer att framträda utomhus på Mosebacke torg med dansinstallationer av Alexander Ekman. Till kongressen, som pågår hela helgen, kommer ungefär 220 ombud från Riksteaterns föreningar i hela Sverige.

Riksteaterns kongress pågår fredag 20 maj - söndag 22 maj på Södra Teatern, Riksteaterns scen i Stockholm. Ombuden på Riksteaterns kongress ska bland annat bestämma inriktning för Riksteatern och utse nya styrelseledamöter.

Cullbergbaletten medverkar vid invigningen på Mosebacke torg. När Riksteaterns kongress sedan öppnas inne på Södra teatern medverkar bland andra Inez Mc Cormack, som porträtterats i berättarteatern Seven, Lena Adelsohn Liljeroth, kulturminister, Berit Högman, ordförande i kulturutskottet, Christer Nylander, vice ordförande i kulturutskottet och Birgitta Englin, Riksteaterns vd.

Några av programpunkterna på fredag 20 maj:

Utanför Södra Teatern:

Kl 11-13.00 Cullbergbaletten utomhus på Mosebacke Torg.

Inne på Södra Teatern:

Kl 13.15 Riksteatern Stockholm hälsar välkommen

Kl 13.35 Tal av Inez Mc Cormack, som porträtterats i föreställningen Seven.

Kl 13.50 Tal av Berit Högman (S), ordförande i kulturutskottet, och Christer Nylander (FP), vice ordförande i kulturutskottet.

Kl 14.00 Tal av Lena Adelsohn Liljeroth, (M), kulturminister.

Kl 16.20 Rapport från Christer Malm, ordförande i Riksteaterns styrelse.

Kl 16.50 Birgitta Englin, Riksteaterns vd.

Riksteatern har kongress vart fjärde år. På kongressen, som är Riksteaterns högsta beslutande organ, träffas förtroendevalda ombud för att besluta om mål och riktlinjer för Riksteatern. Förslagen till de beslut som kongressen ska fatta samlas i en proposition från Riksteaterns styrelse och i motioner från föreningar och medlemmar.

Presskontakt, Riksteatern: Matilda Asp, telefon 08-53199408, 070-6375940. Matilda.asp@riksteatern.se (Matilda.asp@riksteatern.se)

Presskontakt, Cullbergbaletten: Alexandra Giertz, 08-531 99139, alexandra.giertz@riksteatern.se (alexandra.giertz@riksteatern.se)