Risk för elbrist i Skåne när kraftvärmeverk stryper elproduktion

Regeringens förslag att chockhöja koldioxidskatten gör det ekonomiskt omöjligt att producera el i Heleneholms kraftvärmeverk. Därför stängs produktionen i sommar och följden blir att risken för elbrist i södra Skåne ökar.

Heleneholmsverket i Malmö.

Regeringen har i sin vårändringsbudget föreslagit en chockhöjning av kraftvärmeskatterna som innebär en åttadubbling av koldioxidskatten och en tredubbling av energiskatten för kraftvärmeanläggningar.

– Vi tycker i grunden att skatt på fossila bränslen är bra för att styra utvecklingen mot återvunnen och förnybar energi, men när så höga skatter införs med några månaders varsel är det inte möjligt att ställa om till förnybara bränslen, säger Marc Hoffmann, vd för E.ON Sverige.

Om skatterna, som aviserat, införs den 1 augusti kommer E.ON att avveckla elproduktionen i Heleneholmsverket i Malmö från och med samma datum.

E.ON planerade att ersätta naturgasanvändningen i Heleneholmsverket med förnybar kraftvärme år 2025, men skattebeslutet gör det ekonomiskt omöjligt att producera el i den nuvarande anläggningen fram till dess.

Heleneholmsverket levererar idag 130 megawatt el. Det motsvarar närmare 15 procent av södra Skånes effektbehov, eller lika mycket som en stad av Lunds storlek behöver en kall vinterdag. Bortfallet av denna produktion minskar tillgången på el i bland annat Malmö, Ystad, Trelleborg, Simrishamn, Svedala, Staffanstorp, och Vellinge.

Idag informerar E.ON Region Skåne om den ökade risken för kapacitetsbrist som en följd av regeringens föreslagna skatter.

Heleneholmsverket i Malmö.

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.