Risk för elbrist i Skåne när kraftvärmeverk stryper elproduktion

Regeringens förslag att chockhöja koldioxidskatten gör det ekonomiskt omöjligt att producera el i Heleneholms kraftvärmeverk. Därför stängs produktionen i sommar och följden blir att risken för elbrist i södra Skåne ökar.

Heleneholmsverket i Malmö.

Regeringen har i sin vårändringsbudget föreslagit en chockhöjning av kraftvärmeskatterna som innebär en åttadubbling av koldioxidskatten och en tredubbling av energiskatten för kraftvärmeanläggningar.

– Vi tycker i grunden att skatt på fossila bränslen är bra för att styra utvecklingen mot återvunnen och förnybar energi, men när så höga skatter införs med några månaders varsel är det inte möjligt att ställa om till förnybara bränslen, säger Marc Hoffmann, vd för E.ON Sverige.

Om skatterna, som aviserat, införs den 1 augusti kommer E.ON att avveckla elproduktionen i Heleneholmsverket i Malmö från och med samma datum.

E.ON planerade att ersätta naturgasanvändningen i Heleneholmsverket med förnybar kraftvärme år 2025, men skattebeslutet gör det ekonomiskt omöjligt att producera el i den nuvarande anläggningen fram till dess.

Heleneholmsverket levererar idag 130 megawatt el. Det motsvarar närmare 15 procent av södra Skånes effektbehov, eller lika mycket som en stad av Lunds storlek behöver en kall vinterdag. Bortfallet av denna produktion minskar tillgången på el i bland annat Malmö, Ystad, Trelleborg, Simrishamn, Svedala, Staffanstorp, och Vellinge.

Idag informerar E.ON Region Skåne om den ökade risken för kapacitetsbrist som en följd av regeringens föreslagna skatter.

Heleneholmsverket i Malmö.

Från Högbytorp i väster till Järfälla i öster – E.ONs 2,5 mil långa fjärrvärmeledning är färdigbyggd11.4.2019 08:31:36 CESTPressmeddelande

Efter två års intensivt byggande är nu den 2,5 mil långa distributionsledningen för fjärrvärme som förbinder E.ONs nya kretsloppsanläggning på Högbytorp med fjärrvärmenäten i Bro, Kungsängen och Järfälla klar för driftsättning. Fjärrvärmeledningen ska leverera återvunnen värme till kunderna när kraftvärmeanläggningen på Högbytorp tas i drift senare i år.