Risk för otjänligt vatten i Björklinge, Läby och Skuttunge

Ett provsvar på dricksvattnet i Björklinge har visat på för höga halter av PAH. Som en försiktighetsåtgärd rekommenderar därför Uppsala Vatten att inte använda dricksvatten från det kommunala ledningsnätet till dryck eller matlagning i Björklinge, Läby och Skuttunge.

Vattenprovet med det otjänliga dricksvattnet är taget på en av våra ordinarie provplatser i Björklinge. Ärendet hanteras av Uppsala Kommuns miljöförvaltning.

– Vi vet inte vad som är källan till föroreningen eller hur den har tagit sig in i våra ledningar. Inga föroreningar har hittats i vattnet som går ut från vattenverket. Vi fortsätter med provtagning av dricksvattnet i princip i hela Björklinge, Läby och Skuttunge. Målet är att spåra var föroreningen av PAH kommer ifrån, säger Bertil Lustig, chef på dricksvattenavdelningen på Uppsala Vatten.

Rekommendationen att inte använda kommunalt dricksvatten till dryck eller matlagning i Björklinge, Läby och Skuttunge gäller tills annat meddelats av Uppsala Vatten. Kommunalt dricksvatten i övriga orter i kommunen kan användas som vanligt. Föroreningen går inte att koka bort och vattentankar med dricksvatten kommer att ställas ut i området.

Boende i området uppmanas besöka Uppsala Vattens webbplats för aktuell information.

PAH

PAH står för Polycykliska aromatiska kolväten och är en grupp av flera hundra föreningar som bildas när organiska material hettas upp eller förbränns ofullständigt. Bens(a)pyren (BaP) är en av de mest studerade PAH.

Var finns PAH?
De största PAH-källorna för personer som inte röker eller snusar är mat och luftföroreningar. Grillade och rökta livsmedel innehåller de högsta halterna av PAH medan till exempel spannmål och bordsmargariner innehåller låga halter.

Eftersom vi får i oss mycket sötsaker, spannmålsprodukter, fetter och rökta livsmedel är de också de största källorna för PAH när det gäller mat. Musslor och hummer som lever i förorenade vatten kan ibland innehålla höga halter av PAH. Dricksvatten däremot innehåller låga halter av PAH.

Källa: Livsmedelsverket.