Rissveds del av ung trupp på XCO-VM i Leogang

Bäst i världen när allt stämmer. Sveriges förbundskapten Fredrik Kessiakoff (MTB) pratar förstås om Jenny Rissveds. Sveriges olympiska guldmedaljör är en av sju cyklister som representerar Sverige på XCO-VM i Österrike 7-11 oktober, där även VM i Downhill går samma helg.
Jenny Rissveds ingår i den svenska VM-truppen vid XCO-VM 2020. Foto: Rolf Zetterberg

Det är en ovanligt ung trupp som tagits ut till årets VM i Mountainbike Crosscountry - som ursprungligen skulle gått i  i Albstadt, Tyskland men som i juni förlades i Leogang, Österrike där Downhill VM sedan tidigare var bestämt att gå.

VM i Leogang inleder den internationella tävlingssäsongen för det svenska landslaget i XCO - vilket naturligtvis beror på de speciella omständigheter som corona fört med sig.

Nedan presenterar Fredrik Kessiakoff truppen med en kort motivering

Dam Elit

Jenny Rissveds – Bäst i världen när allt stämmer. Kraschade olyckligt i somras men återhämtade sig snabbare än väntat och valde trots en bit ifrån toppform att ställa till start i SM för dryga veckan sedan som hon vann. Jenny kommer dessutom starta i världscupstävlingarna i Nove Mesto vilket kommer vara bra för hennes fortsatta förberedelser inför VM.

Herrar U23

Vilgot Lindh – Vilgot har haft en period bakom sig med knäproblem som han börjat få ordning på. Efter seger i U23-klassen på SM för två veckor sedan visade Vilgot att han nästa är tillbaka på samma höga nivå som under 2019.

Hugo Eliasson – Hugo har visat att han är den som bäst tagit klivet upp i U23-klassen. Genom framskjutna placeringar på alla uttagningstävlingar förtjänade han sin plats.

David Risberg – David är årets stjärnskott. David överraskade med att ställa av rutinerad elitåkare under augusti månad. Han bekräftade sin fina form i både Huskvarna och Hallby.

Herr Juniorer

Oscar Lind – Oscar har visat på fantastisk form under året, inte minst genom sin internationella seger i Tjeckien i augusti månad. Dessutom vann han XCO-SM för två veckor sedan. Oscar kommer att ladda upp inför VM genom att köra Junior World Series tävlingen i Nove Mesto, Tjeckien.

Viktor Lindquist – Viktor visade på sin höga nivå genom sin seger i Hallbyrundan. Viktor kommer att ladda upp inför VM genom att köra Junior World Series tävlingen i Nove Mesto, Tjeckien.

Viggo Karlsson – Viggo hade en fantastisk utvecklingskurva under de uttagningstävlingar i Sverige som valts ut inför årets VM. Det rundades av med en silvermedalj på SM i Göteborg. Viggo kommer att ladda upp inför VM genom att köra Junior World Series tävlingen i Nove Mesto, Tjeckien.

Följ gärna MTB Swecyclings Instagramkonto där åkarna presenteras mer ingående

Officiell VM hemsida med starttider, resultat och banprofiler hittar ni HÄR