Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving

- Vi har haft rena rama nyårsraketerna i försäljningen med i det närmaste lodrätta säljkurvor de inledande dagarna av 2023. Att det finns ett stort uppdämt resesug råder det ingen tvekan om och det är också tydligt att resor är bland det sista vi drar in på, även i bistra tider. I närtid är januari oerhört välbokat, men vi ser också en stark efterfrågan på sportlovsresorna där vi ligger på i stort sett de normala bokningsnivåer vi hade innan pandemin, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.
I januari är 96 procent av Vings charterresor bokade och redan nu är 7 av 10 sportlovsresor bokade från Arlanda och Sturup och mer än 8 av 10 resor från Landvetter. Bäst bokat i vinter sett till beläggning är destinationer som Dominikanska republiken, Madeira och Aruba. Men störst volymer har Ving till Kanarieöarna med Gran Canaria i spetsen, samt till Thailand som i år gör en efterlängtad comeback.
Även de reguljärflygspaketerade resorna har fått ett uppsving efter nyår och ökat med 190 procent jämfört med veckan innan jul. Resmålen på Costa del Sol i Spanien är det som bokat bäst och bland de mer exotiska resmålen är det Maldiverna och Mauritius som utmärker sig mest.
Många försäkrar sig om en sommarresa redan nu – Greklandssommar att vänta
Även när man backar bandet några år, till samma period 2020 precis innan pandemin, så har försäljningen av sommarresor hos Ving de senaste två veckorna ökat med 6 procent vilket tyder på att efterfrågan är hög. Beläggningen ligger nu på normala nivåer. Försommaren med maj och juni är det som bokat allra bäst de senaste veckorna och bland destinationerna är det Mallorca, Cypern, Rhodos och Kreta som lockat flest att boka en sommarresa.
Till sommaren lanserar Ving en ny destination, den grekiska ön Samos, en nygammal Grek-favorit. Redan förra sommaren seglade Grekland upp som en storfavorit bland svenska semesterfirare och nu tyder allt på att det blir en riktig Greklandsommar även 2023. För att möta kundernas efterfrågan ökar Ving andelen resor till Grekland med 9 procentenheter i sommar jämfört med i fjol sommar. Jämför man med normalåret 2019, innan pandemin, reste 21 procent av Vings resenärer till Grekland medan Ving till sommaren 2023 kommer att ha en andel på 38 procent till de grekiska öarna.
I tillägg till det egna flygbolaget Sunclass Airlines, som står för en majoritet av Vings charterflygningar, tar Ving i sommar även in ny flygkapacitet tack vare samarbetet med BRA vilket möjliggör för fler svenskar ute i landet att flyga direkt från sin lokala flygplats till ett flertal populära resmålen vid Medelhavet.
* Från perioden innan jul (v 50-51) till perioden efter (v 52-1) har antalet besök på ving.se ökat med 87 procent, likaså har ökade antalet sökningar på en resa ökat med 4%.
Inför 2023 ser Ving ett antal intressanta trender, läs mer om dem här 5 resetrender från Ving inför 2023 | Ving AB (tt.se)
Kontakter
CLAES PELLVIKKommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Tel:+46709513032claes.pellvik@ving.seBilder





Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Rekordår för yogaresor - Ving storsatsar8.3.2023 10:43:30 CET | Pressmeddelande
Redan under årets första kvartal ser Ving ett rekordstort intresse för yogaresor och allt tyder nu på att 2023 blir ett rekordår. Aldrig tidigare har så många bokat en yogaresa med Ving och jämfört med 2019, innan pandemin, har antalet platser på yogaresorna ökat med nästan 40 procent. Researrangören möter den ökade efterfrågan med en storsatsning på yogaresor, nya samarbeten, slow zones på utvalda hotell samt en kombinerad yoga-vandringsresa på hemmaplan till Åre.
Ving korad till Sveriges bästa researrangör på Grand Travel Award 202324.2.2023 10:41:08 CET | Pressmeddelande
När resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award igår gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm stod det klart att Ving för nioende året i rad kammade hem vinsten i kategorin – Bästa researrangör. Vings flygbolag Sunclass Airlines, som var nominerat i kategorin bästa flygbolag i Europa, knep dessutom silvermedaljen.
Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande
Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.
5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande
Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.
Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande
När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum