Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.
Mauritius, foto Helén Karlsson, Ving

Vi har haft rena rama nyårsraketerna i försäljningen med i det närmaste lodrätta säljkurvor de inledande dagarna av 2023. Att det finns ett stort uppdämt resesug råder det ingen tvekan om och det är också tydligt att resor är bland det sista vi drar in på, även i bistra tider. I närtid är januari oerhört välbokat, men vi ser också en stark efterfrågan på sportlovsresorna där vi ligger på i stort sett de normala bokningsnivåer vi hade innan pandemin, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

I januari är 96 procent av Vings charterresor bokade och redan nu är 7 av 10 sportlovsresor bokade från Arlanda och Sturup och mer än 8 av 10 resor från Landvetter. Bäst bokat i vinter sett till beläggning är destinationer som Dominikanska republiken, Madeira och Aruba. Men störst volymer har Ving till Kanarieöarna med Gran Canaria i spetsen, samt till Thailand som i år gör en efterlängtad comeback.

Även de reguljärflygspaketerade resorna har fått ett uppsving efter nyår och ökat med 190 procent jämfört med veckan innan jul. Resmålen på Costa del Sol i Spanien är det som bokat bäst och bland de mer exotiska resmålen är det Maldiverna och Mauritius som utmärker sig mest.

Många försäkrar sig om en sommarresa redan nu – Greklandssommar att vänta

Även när man backar bandet några år, till samma period 2020 precis innan pandemin, så har försäljningen av sommarresor hos Ving de senaste två veckorna ökat med 6 procent vilket tyder på att efterfrågan är hög. Beläggningen ligger nu på normala nivåer. Försommaren med maj och juni är det som bokat allra bäst de senaste veckorna och bland destinationerna är det Mallorca, Cypern, Rhodos och Kreta som lockat flest att boka en sommarresa.

Till sommaren lanserar Ving en ny destination, den grekiska ön Samos, en nygammal Grek-favorit. Redan förra sommaren seglade Grekland upp som en storfavorit bland svenska semesterfirare och nu tyder allt på att det blir en riktig Greklandsommar även 2023. För att möta kundernas efterfrågan ökar Ving andelen resor till Grekland med 9 procentenheter i sommar jämfört med i fjol sommar. Jämför man med normalåret 2019, innan pandemin, reste 21 procent av Vings resenärer till Grekland medan Ving till sommaren 2023 kommer att ha en andel på 38 procent till de grekiska öarna.

I tillägg till det egna flygbolaget Sunclass Airlines, som står för en majoritet av Vings charterflygningar, tar Ving i sommar även in ny flygkapacitet tack vare samarbetet med BRA vilket möjliggör för fler svenskar ute i landet att flyga direkt från sin lokala flygplats till ett flertal populära resmålen vid Medelhavet.

* Från perioden innan jul (v 50-51) till perioden efter (v 52-1) har antalet besök på ving.se ökat med 87 procent, likaså har ökade antalet sökningar på en resa ökat med 4%.

Inför 2023 ser Ving ett antal intressanta trender, läs mer om dem här 5 resetrender från Ving inför 2023 | Ving AB (tt.se)

Mauritius, foto Helén Karlsson, Ving
Kroatien, foto Eric Josjö, Ving