Robin Pacek uttagen till OS

Under eftermiddagen blev Robin Pacek uttagen till den svenska OS-truppen av Sveriges Olympiska Kommitté. OS i Tokyo blir Robin Paceks andra OS och målet är OS-guld! Robin Pacek blir därmed den fjärde svenska judokan att ansluta till OS-truppen.

Robin Pacek klar för sitt andra OS. Foto: Gabriela Sabau.

-       Det är mycket glädjande att Robin nu har blivit uttagen till OS av SOK. Robin har haft ett tufft OS-kval där han har gjort flera bra prestationer och hållit en jämn nivå i den tuffa 81-kilosklassen. Robin kommer nu att göra sitt andra OS, vilket innebär att han bidrar med mycket erfarenhet till truppen och vet vad som krävs för att lyckas på OS. Robin kommer helt klart bli att räkna med i Tokyo, kommenterar landslagschef Robert Eriksson.

Robin Pacek har varit med i det svenska judolandslaget under många år och har tagit flera medaljer på världstouren. Det stora genombrottet kom 2016 när han tog EM-brons i ryska Kazan. EM-medaljen gjorde honom också klar för OS i Rio samma år.

Nu är alltså Robin Pacek uttagen till sitt andra OS, med siktet inställt på en guldmedalj!

Sveriges mest framgångsrika landslag i judo någonsin

Robin Pacek (-81 kg) blir den fjärde svenska judoka att ansluta sig till OS-truppen. Sedan tidigare är Anna Bernholm (-70 kg), Tommy Macias (-73 kg) och Marcus Nyman (-90 kg) uttagna.

Aldrig tidigare har Sverige haft så stora framgångar på den internationella judoscenen. Samtliga som är uttagna till OS i Tokyo tillhör världseliten i sin viktklass. De har alla tagit minst en internationell mästerskapsmedalj och har vunnit flera medaljer på judons världstour. Det nuvarande landslaget i judo är att betrakta som det bästa någonsin för svensk del och det finns goda chanser att hoppas på svenska OS-medaljer i sommar i judons hemland Japan.

Robin Pacek klar för sitt andra OS. Foto: Gabriela Sabau.
Robin Pacek (till vänster) tränar med Tommy Macias. Foto: Alf Tornberg.
Robin Pacek. Foto: Alf Tornberg.
Den svenska OS-truppen. Från vänster: Robert Eriksson (landslagschef), Tommy Macias, Anna Bernholm, Robin Pacek och Marcus Nyman. Foto: Alf Tornberg.
Den svenska OS-truppen. Från vänster: Robin Pacek, Marcus Nyman, Anna Bernholm och Tommy Macias. Foto: Alf Tornberg.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.