Robin Pacek uttagen till OS

Under eftermiddagen blev Robin Pacek uttagen till den svenska OS-truppen av Sveriges Olympiska Kommitté. OS i Tokyo blir Robin Paceks andra OS och målet är OS-guld! Robin Pacek blir därmed den fjärde svenska judokan att ansluta till OS-truppen.
Robin Pacek klar för sitt andra OS. Foto: Gabriela Sabau.

-       Det är mycket glädjande att Robin nu har blivit uttagen till OS av SOK. Robin har haft ett tufft OS-kval där han har gjort flera bra prestationer och hållit en jämn nivå i den tuffa 81-kilosklassen. Robin kommer nu att göra sitt andra OS, vilket innebär att han bidrar med mycket erfarenhet till truppen och vet vad som krävs för att lyckas på OS. Robin kommer helt klart bli att räkna med i Tokyo, kommenterar landslagschef Robert Eriksson.

Robin Pacek har varit med i det svenska judolandslaget under många år och har tagit flera medaljer på världstouren. Det stora genombrottet kom 2016 när han tog EM-brons i ryska Kazan. EM-medaljen gjorde honom också klar för OS i Rio samma år.

Nu är alltså Robin Pacek uttagen till sitt andra OS, med siktet inställt på en guldmedalj!

Sveriges mest framgångsrika landslag i judo någonsin

Robin Pacek (-81 kg) blir den fjärde svenska judoka att ansluta sig till OS-truppen. Sedan tidigare är Anna Bernholm (-70 kg), Tommy Macias (-73 kg) och Marcus Nyman (-90 kg) uttagna.

Aldrig tidigare har Sverige haft så stora framgångar på den internationella judoscenen. Samtliga som är uttagna till OS i Tokyo tillhör världseliten i sin viktklass. De har alla tagit minst en internationell mästerskapsmedalj och har vunnit flera medaljer på judons världstour. Det nuvarande landslaget i judo är att betrakta som det bästa någonsin för svensk del och det finns goda chanser att hoppas på svenska OS-medaljer i sommar i judons hemland Japan.

Robin Pacek klar för sitt andra OS. Foto: Gabriela Sabau.
Robin Pacek (till vänster) tränar med Tommy Macias. Foto: Alf Tornberg.
Robin Pacek. Foto: Alf Tornberg.
Den svenska OS-truppen. Från vänster: Robert Eriksson (landslagschef), Tommy Macias, Anna Bernholm, Robin Pacek och Marcus Nyman. Foto: Alf Tornberg.
Den svenska OS-truppen. Från vänster: Robin Pacek, Marcus Nyman, Anna Bernholm och Tommy Macias. Foto: Alf Tornberg.

Nya synklassen revolutionerar judon på Paralympics – skillnaderna är slående5.9.2024 17:03:15 CEST | Pressmeddelande

Judon har tagit ett stort kliv mot rättvisa efter Tokyo 2020. Blinda (J1) och synskadade (J2) tävlar nu i separata klasser, en förändring som redan gett resultat – i kvalet till Paris 2024 har antalet blinda tävlande ökat med över 200 procent, och i år är fler blinda än synskadade kvalificerade till Paralympics. Sveriges medaljhopp, Nicolina Pernheim Goodrich, som länge kämpat för denna förändring, ser positivt på framtiden. Vad betyder detta för sporten och framtidens Paralympics?

Tara Babulfath stängs av i 3 månader efter incidenten på OS19.8.2024 10:35:29 CEST | Pressmeddelande

Under OS i Paris tog 18-åriga Tara Babulfath sensationellt OS-brons i judo – den första OS-medaljen i judo någonsin för Sverige. Men nu får Babulfath 3 månaders avstängning från alla internationella judoaktiviteter efter incidenten under OS-semifinalen där Babulfath stod kvar på mattan och protesterade mot domaren. Beslutet kom från Internationella Judoförbunds disciplinnämnd under fredagen.

Marcus Nyman förlorade i åttondelen - nu lägger han dräkten på hyllan1.8.2024 10:46:04 CEST | Pressmeddelande

Efter att ha besegrat OS-silvermedaljören från OS i Tokyo, Eduard Trippel, i första matchen såg det bra ut för Marcus Nyman. Men i åttondelen tog det stopp efter en jämn kamp mot Aram Grigorian från Förenade Arabemiraten. Förlusten innebär att Marcus Nyman får klara sig utan OS-medalj på meritlistan när ha nu avslutar karriären efter sitt fjärde och sista OS. Nu går svensken i pension från elitjudon, men kan se tillbaka på en fantastisk karriär med bland annat en femteplats på OS, dubbla VM-brons, ett EM-guld och dubbla EM-brons.

Tara Babulfath tar historiskt OS-brons27.7.2024 21:59:35 CEST | Pressmeddelande

18-åriga Tara Babulfath skrev ikväll historia när hon tog Sveriges första OS-medalj någonsin i judo! Medaljen är också Sveriges första på årets OS. På vägen till bronset besegrade Babulfath bland annat världsettan Assunta Scutto och världstian Hyekyeong Lee och gav också den trefaldiga världsmästaren, och senare 2024 års OS-guldmedaljör, Natsumi Tsunoda dagens tuffaste match. En sensationell prestation av OS-debutanten Tara Babulfath.