Robotforskaren Danica Kragić Jensfelt gör Performance lecture på Dramaten

Vetenskap och scenkonst blandas i ett nytt format när Dramaten och Nobel Center tillsammans sätter upp en serie iscensatta föreläsningar, Performance lectures. Först ut i samarbetet är den omtalade robotforskaren Danica Kragić Jensfelt. Lilla scenen den 22 november. Biljetterna släpps den 10 oktober klockan 12.

Så mycket har gjorts, utropade Frankensteins själ – mer, långt mer skall jag åstadkomma; jag ska följa i de redan utstakade spåren, jag ska bryta ny väg, jag ska utforska okända krafter och avslöja skapelsens djupaste mysterier inför världen. (UrFrankensteins monster av Mary Shelley).

Kan robotar passa våra barn? Kan vi använda en artificiell intelligens som icke-dömande psykolog? Och hur mycket får vi egentligen använda robotteknologi för att förbättra oss själva, för att göra oss snyggare eller starkare?

I robotforskaren och professorn Danica Kragić Jensfelts iscensatta föreläsning/performance lecture om robotar– väcks en mängd frågor om framtidens möjligheter.

Och kan robotar lära sig att imitera empati – och är det i så fall lika värdefullt som ”verklig” empati? Vad är ett medvetande? och Är människan på väg att skapa en ny sorts liv?

Med erfarenhet som städare bakom sig, och med en son med särskilda behov, drivs Danica Kragić Jensfelt av tanken på att robotar ska kunna göra våra liv bättre genom att göra sådant vi inte hinner, vill eller kan. Men var går egentligen gränsen - tekniskt och moraliskt?

Performance lectures , där kunskap förmedlas med teaterns verktyg, är ett nytt format på Dramaten och arrangeras inom ramen för Dramaten&. Programmet kommer bland annat att rymma ett återkommande helt nytt samarbete mellan Dramaten& och Nobel Center som tar sitt avstamp i olika forskares vardag. Ett nytt sätt att utforska och kommunicera vetenskap.

– Jag hoppas att publiken får en inblick i de frågeställningar som forskare ställs inför. Frågor som angår oss alla och som kan ha stor inverkan på vårt samhälle, nu eller någon gång i framtiden. Med detta första projekt, tillsammans med Dramaten, vill vi väcka nyfikenhet, eftertanke och lust att lära sig mer., säger Anna Sjöström Douagi som är programchef på Nobel Center.

– I samarbetet med Nobel Center kan vi använda teaterns verktyg för en gemensam önskan; att göra vetenskap mer tillgänglig. Det är i slutänden en demokratisk fråga, säger Helena Seth som är programansvarig för Dramaten&.

Danica Kragić Jensfelt är född och uppvuxen i Kroatien, utbildade sig till civilingenjör i maskinteknik vid Tekniska högskolan i Rijeka och flyttade sedan till Sverige 1997 och fick samma år en doktorandtjänst i datalogi på Kungliga Tekniska högskolan, KTH. Idag är hon professor i datalogi och biträdande rektor för Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH. Hon har mottagit flertal priser för sin forskning inom robotik och är en av Sveriges ledande robotforskare. 2016 fick hon stor uppmärksamhet när hon medverkade i Sommar i P1.  Danica Kragić Jensfelt är även ledamot av Kungliga Vetenskapsakademin och Ingenjörsvetenskapsakademin. Hon sitter även i styrelsen för Institutet för Framtidsstudier, Wallenbergstiftelsernas ägarbolag FAM och SAAB.

Biljetterna släpps den 10 oktober klockan 12 i biljettkassan och på Dramaten.se

Performance lecture: Danica Kragić Jensfelt om robotar, den 22 november, Lilla scenen

Presschef

I väntan på Bergmanfestivalen: Dramaten inleder Bergmanåret med bokcirklar, Europeiska samtal, Bergmanpodden och guidade Bergmanvandringar21.2.2018 14:52Pressmeddelande

Jubileumsåret 2018, då Ingmar Bergman skulle fyllt 100 år, kommer att uppmärksammas stort på Dramaten med egna premiärer, gästspel, samtal och mycket mer under Bergmanfestivalen som äger rum mellan den 23 augusti och 2 september. Ett slags kickoff för året blir det den 13 mars då bland andra teaterchef Eirik Stubø, författaren och kritikern Leif Zern, generaldirektören för Stiftelsen Ingmar Bergman Jan Holmberg, dramatikern Suzanne Osten och Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten, träffas för ett samtal under rubriken ”Den besvärlige jubilaren”.

Maria Alyokhina från Pussy Riot, Inna Shevchenko, Loreen, Afrah Nasser och Margot Wallström på Dramaten den 8 mars6.2.2018 09:59Pressmeddelande

Fem kvinnor som med mod och övertygelse kämpar för mänskliga rättigheter tar snart plats på Dramatens stora scen. På Internationella kvinnodagen den 8 mars inleder utrikesminister Margot Wallström ett samtal om mänskliga rättigheter mellan journalisterna Inna Shevchenko från Ukraina och Afrah Nasser från Yemen, aktivisten Maria Alyokhina från Ryssland samt artisten Loreen. Medverkar gör även skådespelarna Rebecka Hemse, Nina Zanjani och Stina Ekblad. Biljetterna släpps idag den 6 februari klockan 12.