Robotforskaren Danica Kragić Jensfelt gör Performance lecture på Dramaten

Så mycket har gjorts, utropade Frankensteins själ – mer, långt mer skall jag åstadkomma; jag ska följa i de redan utstakade spåren, jag ska bryta ny väg, jag ska utforska okända krafter och avslöja skapelsens djupaste mysterier inför världen. (UrFrankensteins monster av Mary Shelley).
Kan robotar passa våra barn? Kan vi använda en artificiell intelligens som icke-dömande psykolog? Och hur mycket får vi egentligen använda robotteknologi för att förbättra oss själva, för att göra oss snyggare eller starkare?
I robotforskaren och professorn Danica Kragić Jensfelts iscensatta föreläsning/performance lecture om robotar– väcks en mängd frågor om framtidens möjligheter.
Och kan robotar lära sig att imitera empati – och är det i så fall lika värdefullt som ”verklig” empati? Vad är ett medvetande? och Är människan på väg att skapa en ny sorts liv?
Med erfarenhet som städare bakom sig, och med en son med särskilda behov, drivs Danica Kragić Jensfelt av tanken på att robotar ska kunna göra våra liv bättre genom att göra sådant vi inte hinner, vill eller kan. Men var går egentligen gränsen - tekniskt och moraliskt?
Performance lectures , där kunskap förmedlas med teaterns verktyg, är ett nytt format på Dramaten och arrangeras inom ramen för Dramaten&. Programmet kommer bland annat att rymma ett återkommande helt nytt samarbete mellan Dramaten& och Nobel Center som tar sitt avstamp i olika forskares vardag. Ett nytt sätt att utforska och kommunicera vetenskap.
– Jag hoppas att publiken får en inblick i de frågeställningar som forskare ställs inför. Frågor som angår oss alla och som kan ha stor inverkan på vårt samhälle, nu eller någon gång i framtiden. Med detta första projekt, tillsammans med Dramaten, vill vi väcka nyfikenhet, eftertanke och lust att lära sig mer., säger Anna Sjöström Douagi som är programchef på Nobel Center.
– I samarbetet med Nobel Center kan vi använda teaterns verktyg för en gemensam önskan; att göra vetenskap mer tillgänglig. Det är i slutänden en demokratisk fråga, säger Helena Seth som är programansvarig för Dramaten&.
Danica Kragić Jensfelt är född och uppvuxen i Kroatien, utbildade sig till civilingenjör i maskinteknik vid Tekniska högskolan i Rijeka och flyttade sedan till Sverige 1997 och fick samma år en doktorandtjänst i datalogi på Kungliga Tekniska högskolan, KTH. Idag är hon professor i datalogi och biträdande rektor för Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH. Hon har mottagit flertal priser för sin forskning inom robotik och är en av Sveriges ledande robotforskare. 2016 fick hon stor uppmärksamhet när hon medverkade i Sommar i P1. Danica Kragić Jensfelt är även ledamot av Kungliga Vetenskapsakademin och Ingenjörsvetenskapsakademin. Hon sitter även i styrelsen för Institutet för Framtidsstudier, Wallenbergstiftelsernas ägarbolag FAM och SAAB.
Biljetterna släpps den 10 oktober klockan 12 i biljettkassan och på Dramaten.se
Performance lecture: Danica Kragić Jensfelt om robotar, den 22 november, Lilla scenen
För mer information:
Mimmi Fristorp
Presschef
08-6656175
0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Bilder
Dokument
Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Joakim Åhlund & Jockum Nordström live på Dramaten15.12.2025 12:42:43 CET | Pressmeddelande
Svindel av Sara Stridsberg, i regi av Rebecka Hemse och med musik av Joakim Åhlund hade premiär på Dramaten 2024. Efter totalt 48 föreställningen avslutas nu spelperioden med en exklusiv konsert med Joakim Åhlund & Jockum Nordström band i scenografin till föreställningen. Biljetterna till konserten släpps idag.
Spring Repertoire 2026 at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden9.12.2025 13:56:16 CET | Pressmeddelande
A brutal and humorous vision of the future by internationally acclaimed director Milo Rau, Swedish porn film Fäbodjäntan reimagined, a two-act drama by writer Alex Schulman, world premiere for The Misanthrope by Jens Ohlin and Hannes Meidal and a newly written space epic based on Stanisław Lem’s novel Solaris. All this and much more on Dramaten’s stages this spring.
Från skiss till scen – Dramaten visar vägen mot en hållbar kostymbransch28.11.2025 11:55:02 CET | Pressmeddelande
Under hösten gick startskottet för Branschdialogen Scener för hållbarhet där Stockholms och Uppsalas större scener möttes för att dela kunskap och erfarenheter om miljöfrågor. Nu avslutar Dramaten höstens arbete kring hållbarhet med ett publikt samtal om kostymtillverkning. Hållbar kostym – från skiss till Stora scenen äger rum i Dramatenbaren 8 december, klockan 17.00.
Hamlet återuppstår på Stora scenen hösten 202627.11.2025 12:55:00 CET | Pressmeddelande
Mattias Anderssons publik- och kritikersuccé Hamlet – The Death of Theatre ges för sista gången på Elverket i december då Dramaten lämnar scenen efter trettio år. Föreställningen har varit slutsåld sedan premiären men nu kan Dramaten glädja publiken med att den får nypremiär 3 oktober 2026 – med Gustav Lindh och Gizem Erdogan som Hamlet och Ofelia. Biljetterna släpps idag.
Dragdrottningarna Lillan och Tjorven tillbaka med teaterguidningar26.11.2025 09:13:16 CET | Pressmeddelande
Under mellandagarna kommer barnen återigen få gå bakom ridåerna till teaterns värld tillsammans med dragdrottningarna. Deras teaterguidning börjar och slutar i Lejonkulan där en jakt på självaste Thalia tar vägen förbi Stora scenens salong och Marmorfoajén där barnen får skriva en egen pjäs.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
