Röda Korset och Greta Thunberg lanserar kampanjen #ClimateChangedMe och slår larm: "Klimatkrisen är här, och vi måste agera nu."

Idag lanserar Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) en global kampanj som visar klimatförändringarnas inverkan på människors liv över hela världen. Kampanjen #ClimateChangedMe – där även Greta Thunberg medverkar – släpps inför klimatmötet COP26 i Glasgow, och består av hundratals berättelser om hur klimatkrisen redan har enorm effekt på enskilda människors liv.

Greta Thunberg och Fridays for Future medverkar i Röda Korsets kampanj #ClimateChangedMe. Foto: Fridays for future.

Kampanjen samlar fler än 100 röster från människor som påverkas direkt av klimatkrisen men också volontärer och aktivister, däribland Greta Thunberg och Fridays for Future. I korta videoklipp beskriver människor hur klimatkrisen redan har påverkat deras liv i grunden. Kampanjen ställer frågan: "Klimatet förändrade mig. Kommer min berättelse att förändra dig?"

– Klimatkrisen är inget okänt problem som går att skjuta på framtiden, den pågår här nu och har redan haft katastrofala konsekvenser för människor. Människors dagliga liv påverkas i alla regioner i världen, men de mest utsatta områdena drabbas oproportionerligt hårt, trots att det är dessa människor som bidragit minst till klimatförändringarna. Vi är med i den här kampanjen för att inspirera människor att engagera sig, prata med och sätta press på sina ledare, säger Greta Thunberg.

I sin video berättar Greta Thunberg om hur hon blev klimataktivist.

– Jag lärde mig en del saker som fick mig att vilja hoppa över skolan och protestera framför riksdagen. Nu protesterar jag fortfarande, men framför hela världen, säger hon.

I kampen att bromsa spridningen av covid-19 och dess effekter på hälsa och ekonomier har klimatkrisen halkat ner på den globala agendan. Samtidigt visar siffror från Röda Korsets Klimatcenter i Haag att extrema väderhändelser har påverkat livet för mer än 139 miljoner människor och dödat över 17 000 sedan pandemins början. År 2050 och framåt beräknas drygt 200 miljoner människor varje år behöva humanitärt bistånd till följd av en kombination av klimatrelaterade katastrofer och klimatförändringarnas socioekonomiska effekter. Regeringar och beslutsfattare borde för länge sedan ha visat samma energi och handlingskraft mot klimatförändringarna som de har gjort för att hantera coronapandemin.

– Klimatförändringarna påverkar redan våra liv och det kommer bara att bli värre. Ingen region i världen är förskonad från förödande extrema väderhändelser. Inför COP26 uppmanar vi världens ledare till konkreta åtaganden, inte bara för att minska utsläppen av växthusgaser och uppfylla målen i Parisavtalet, utan också för att ta itu med de befintliga och överhängande humanitära effekterna av klimatförändringarna. Det behövs investeringar i samhällsanpassning, tidiga varningssystem och stöd till lokalsamhällen. Varje dag bevittnar vi förödande effekter av klimatförändringar som människan har skapat. Klimatkrisen är här och vi måste agera nu, säger Anna Hägg-Sjöquist, ordförande för Svenska Röda Korset.

#ClimateChangedMe är också en samling berättelser om motståndskraft och belyser Röda Korsets volontärers roll över hela världen i att förbereda samhällen för att förebygga och anpassa sig till klimatrisker. Alla berättelser från kampanjen kommer även sammanställas och publiceras som en e-bok inför COP26.

Kampanjen samlas på sociala medier under hashtaggen #ClimateChangedMe

Anna Hägg-Sjöquist, ordförande Svenska Röda Korset.

Regeringen beviljar 2 miljoner kronor i stöd till Röda Korsets vaccinationsinsatser mot covid-1928.10.2021 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har Röda Korset haft corona-insatser i mer än 200 kommuner vilka gav stöd till någon som behövde hjälp vid över 400 000 tillfällen. Regeringen har nu fattat beslut om att bevilja Röda Korset två miljoner kronor för att genomföra vaccinationsinsatser mot covid-19. Röda Korset ska bland annat använda medlen för att arbeta för en ökad vaccinationstäckning i grupper och områden där färre hittills har vaccinerat sig mot covid-19.

Röda Korset larmar: systemfel orsakar akut utsatthet23.10.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag larmar Svenska Röda Korset, tillsammans med Svenska kyrkan, Rädda Barnen, Sveriges stadsmissioner och Asylrättcentrum om ett allvarligt systemfel. Ett glapp har uppstått mellan Socialtjänstlagen och Lagen om mottagande av asylsökande med resultatet att ansvariga aktörer pekar på varandra. Samtidigt blir situationen alltmer akut för människorna som drabbas och många saknar idag mat för dagen och tak över huvudet.

Psykisk hälsa måste alltså tas på större allvar av alla samhällets aktörer10.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 10 oktober infaller Världsdagen för psykisk hälsa. Nära en miljard människor lever med någon form av psykisk ohälsa. Coronapandemin har förvärrat många människors psykiska hälsotillstånd och har lett till ökat lidande runt om i världen. I synnerhet då tillgången till vård minskat under pandemin. Detta gäller inte minst för unga. Nu krävs brådskande åtgärder och ökade medel för insatser inom psykisk hälsa och psykosocialt stöd.

Stort intresse för Röda Korsets digitala första hjälpen-utbildningar 10.9.2021 14:45:00 CEST | Pressmeddelande

Drygt 40 procent av svenskarna upplever att de har otillräckliga kunskaper i första hjälpen, enligt en ny Sifo-undersökning. Nu satsar Röda Korset, som är världsledande inom första hjälpen-utbildningar, på att förändra sättet människor lär sig livräddning på, bland annat genom digitala lösningar och hittills har tusentals svenskar sökt sig till online-utbildningarna.

Sverige måste ge hållbart skydd för människor som flyr från Afghanistan1.9.2021 09:44:18 CEST | Pressmeddelande

Situationen i Afghanistan är extremt allvarlig. Sverige har sedan i mitten på juli stoppat utvisningarna till Afghanistan och tar i dagsläget inga nya beslut i asylärenden som rör afghanska medborgare. Dock lever många människor i Sverige, varav många barn och unga, i stor ovisshet och osäkerhet om framtiden. Sverige måste nu kunna garantera att de grundläggande humanitära behoven tillgodoses för människor i denna utsatta situation, menar Svenska Röda Korset.