Röda Korsets startar stödtelefon för coronakrisen

För att möta den oro som många människor upplever på grund av coronakrisen har Röda Korset nu startat en stödtelefon dit alla som vill kan ringa för att prata om sina tankar och upplevelser. Stödtelefonen är bemannad av Röda Kors-volontärer och personal som är utbildade i krisstöd.

- Den här situationen innebär en enorm omställning i allas liv och det är helt normalt att känna oro, säger Sara Hedrenius som är tematisk rådgivare för krisstöd på Röda Korset. Vi vet att människor mår bättre av att få prata om situationen med andra och det är därför vi nu startar stödtelefonen.

Stödtelefon är till för allmänheten och den som ringer in kan få stöd och råd i hur den kan hantera situationen. Under samtalet försöker de som svarar att bidra till lugn, trygghet, samhörighet, tillit och hopp. De kan också hänvisa till samhällsservice och säker information om pandemin. De som svarar i stödtelefonen är utbildade i psykologisk första hjälpen och vana att möta människor i utsatta situationer. Syftet med stödtelefonen är inte att göra medicinska bedömningar, samtal av det slaget kommer att hänvisas vidare till exempelvis 1177.

Stödtelefonen kommer inledningsvis att vara öppen varje vardagseftermiddag mellan klockan 12 och 16.
- Vi har fokuserat på att få igång stödtelefonen så fort som möjligt och bemannad med utbildade volontärer och personal säger Sara Hedrenius. Vi kommer att anpassa stödtelefonen allt eftersom vi märker vilka behov som finns, till exempel kring öppettider.
Alla samtal är anonyma och kostar som ett vanligt telefonsamtal.

Nummer och öppettider

Röda Korsets stödtelefon under coronakrisen
Öppettider: måndag till fredag kl.12.00-16.00

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA11.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 11 maj kommer volontärer från Röda Korset att bemanna ett tält utanför Helsingborgs lasarett, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om covid-19 på flera olika språk och om hur du kan hantera din oro. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.