Röda Korsets startar stödtelefon för coronakrisen

För att möta den oro som många människor upplever på grund av coronakrisen har Röda Korset nu startat en stödtelefon dit alla som vill kan ringa för att prata om sina tankar och upplevelser. Stödtelefonen är bemannad av Röda Kors-volontärer och personal som är utbildade i krisstöd.

- Den här situationen innebär en enorm omställning i allas liv och det är helt normalt att känna oro, säger Sara Hedrenius som är tematisk rådgivare för krisstöd på Röda Korset. Vi vet att människor mår bättre av att få prata om situationen med andra och det är därför vi nu startar stödtelefonen.

Stödtelefon är till för allmänheten och den som ringer in kan få stöd och råd i hur den kan hantera situationen. Under samtalet försöker de som svarar att bidra till lugn, trygghet, samhörighet, tillit och hopp. De kan också hänvisa till samhällsservice och säker information om pandemin. De som svarar i stödtelefonen är utbildade i psykologisk första hjälpen och vana att möta människor i utsatta situationer. Syftet med stödtelefonen är inte att göra medicinska bedömningar, samtal av det slaget kommer att hänvisas vidare till exempelvis 1177.

Stödtelefonen kommer inledningsvis att vara öppen varje vardagseftermiddag mellan klockan 12 och 16.
- Vi har fokuserat på att få igång stödtelefonen så fort som möjligt och bemannad med utbildade volontärer och personal säger Sara Hedrenius. Vi kommer att anpassa stödtelefonen allt eftersom vi märker vilka behov som finns, till exempel kring öppettider.
Alla samtal är anonyma och kostar som ett vanligt telefonsamtal.

Nummer och öppettider

Röda Korsets stödtelefon under coronakrisen
Öppettider: måndag till fredag kl.12.00-16.00

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.