Röda siffror för årets Black Friday-period
– I år ser vi att Black Friday och Black Month backar mot föregående år, ett resultat som var väntat. Den främsta orsaken är en ökad ekonomisk oro hos svenskarna. Vi jämför också mot en period som var exceptionell för e-handeln i och med att den digitala handeln var så stor under pandemin, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
– Svenskarna håller hårdare i sina pengar och effekten blir att Black Friday-omsättningen minskar. En tydlig trend i år är konsumenternas större fokus på sparande, vi väljer billigare varianter av produkter på årets Black Week jämfört med i fjol. Energioptimering av hemmet har varit årets stora trend, där vi sökt oss till kategorier såsom eldstäder, styrenheter för att kontrollera elförbrukning och airfryers, säger Oscar Hagman, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.
Statistik
Black Friday: Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -12 % (Svea Bank)
Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell förändring i omsättning mot 2021: -9,5 % (Svea Bank)
Black Month: (1-25 nov): -5,8 %
Siffrorna bygger på data från betalningar genom Sveas betallösningar och är därmed representativa för handeln i stort. Statistiken är hämtad från alla populära betalsätt, exempelvis Swish, kort, direktbank, faktura och delbetalning. Siffrorna ska därför inte jämföras med andra aktörer som bara sköter vissa typer av betalningar eller som inkluderar jämförelsestörande data (som exempelvis fysiska butiker eller nya kunder).
Prisstatistik
Inför Black Friday 2022 förväntade sig svenskarna rabattsatser på i genomsnitt 38 procent, visar en nationell undersökning från Kantar Public på uppdrag av Prisjakt***. Resultatet var dock följande:
Andel produkter med lägre pris på Black Friday*: 35 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 43%)
Andel produkter med högre pris på Black Friday: 25% (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 26%)
Snittrabatt på produkter: 21 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 21%)
Prisnedgång totala marknaden: 4 % (Prisjakt) (jämfört med Black Friday 2021: 5%)
Mest populära klockslaget att handla på Black Friday enligt Svea: 21:30
Trendande kategorier under Black Week 2022 jmf. med samma period förra året (Prisjakt)**
Eldstäder/kaminer: 746%
Elverk: +473%
Resväskor: 324%
Bluetooth-trackers: 265%
Snöredskap: 208%
Batterier: 101%
Handskar & vantar: 96%
Mascara: 82%
Plattänger: 77%
Ansiktskräm: 54%
Hårfön: 54%
Airfryers: 52%
Parfym: 40%
Element: 29%
Populäraste varorna (köpintresse) på Prisjakt under Black Friday 2022:
Hörlurar
Mobiltelefoner
TV-apparater
Populära varor med stor prisnedgång (Prisjakt):
Jabra Elite 7 Active Wireless In-ear (hörlurar)
1 november 2022: 1 634 kronor (länk)
Black Friday 2021: 995 kronor (39 % prisnedgång)
Casall EB600 (motionscykel)
1 november 2022: 4 690 kronor (länk)
Black Friday 2021: 3 299 kronor (30 % prisnedgång)
*Data från Prisjakt Price Index, ett verktyg utvecklat av Prisjakt som rapporterar om prisändringen (%) på produkter och produktkategorier. Urvalet för undersökningen under Black Friday 2021 var totalt 400 000 produkter, under perioden 1 november jämfört med 25 november 2021. För att säkerställa relevans i utbud viktas varor som genererar konsumentintresse (klick) under perioden högre än ej populära varor. För statistiken om genomsnittlig prisnedgång på rabatterade varor har Prisjakt utgått från prisnedgången på varor som gick ner med minst 10 procent i pris, något som Prisjakt definierar som en äkta rabatterad vara.
** Prisjakts Consumer Interest Index. Consumer Interest Index rapporterar om miljontals svenskars köpintresse (klick från Prisjakt till butik) för olika typer av produkter och produktkategorier. Denna specifika undersökning inkluderade köpintresset den 21-25 november 2022 jämfört med samma period under Black Week förra året. Kategorierna som listas har haft ett ovanligt högt köpintresse, jämfört med förra årets Black Week-period.
***Statistik från Kantar Public och Prisjakts undersökning. Undersökningen genomfördes via Kantar Publics riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 3-4 oktober 2022. Totalt har 1 013 intervjuer samlats in bland svenska allmänheten av personer i åldrarna 18-79 år.
För mer information
Emma Lindgren, Head of PR, Svea Bank
070-752 32 90, emma.lindgren@svea.com
Carl Lindholm, Head of PR, Prisjakt
073-544 46 64, carl.lindholm@prisjakt.nu
Om Prisjakt:
Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst sett till antalet användare. Miljontals konsumenter besöker tjänsten varje månad vilket ger dem en god bild av marknaden. Datan är unik på det sättet att Prisjakt både kan se hur lagerstatus och priser förändras hos e-handlare, samt hur konsumenternas köpintresse utvecklar sig.
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
