Rödljus och bommar på Ölandsbron
Det är inte ofta Ölandsbron behöver stänga på grund av för hård vind. Det rör sig om enstaka tillfällen.
- Om det är orkan och blåser 32 meter per sekund stängs bron, men redan vid 27 meter per sekund rekommenderar vi vindkänsliga fordon att inte köra över, säger Susanne Östangård, projektledare Underhåll vid Trafikverket.
Orsaken till stängningar är naturligtvis olycksriskerna.
- Det har hänt att släp har vält vid hårda vindar och det kan vara svårt att hålla sig i sitt körfält, säger Susanne Östangård.
Därför har polisen stoppat all trafik över Ölandsbron vid för hårda vindar, men från och med den 14 maj blir det i stället Trafikverket som ansvarar för detta.
- Vi har satt upp rödljus och bommar och vi kommer att ha personal på plats som manuellt ansvarar för stängningen. Det kan ju vara så att räddningstjänsten eller något annat blåljusfordon måste komma över, säger Susanne Östangård.
Precis som tidigare får trafikanterna vända vid Svinö och Färjestaden vid en stängning.
- Den enda skillnaden för trafikanterna är att de möts av rödljus, bommar och vår personal istället för av polisen. Och vid en stängning kommer information i radion som vanligt, säger Susanne Östangård.
Kontakter
Susanne Östangård, projektledare Underhåll
010-123 92 93.
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.
På Trafikverket jobbar cirka 7000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
