Romklassikern Plantation Grande Réserve – nu på halvflaska

Nu lanseras romklassikern Plantation Grande Réserve på halvflaska. Den populära storsäljaren kommer från Plantations destilleri på Barbados, som nyligen belönats med heltäckande hållbarhetscertifiering. Halvflaskan är på 35 cl, har artikelnummer 1031002 och kostar 169 kronor.

Plantation Grande Réserve är en mörk rom från Barbados med kort fermentering och två typer av destillering: kolonn och pot still. Den lagras först cirka tre år på bourbonfat på Barbados och sedan ett år på cognacsfat i Frankrike. Den särskilda dubbellagringen har blivit något av Plantations signumoch bidrar till den unika stil och komplexa smak som kännetecknar deras buteljeringar.

Barbados kom tidigt under brittisk kontroll och fick även tidigtigång sin romproduktion och export till Europa. Britternas kunskap och tillverkningsmetoder bidrog till den karaktär som utmärker rom i brittisk stil: en smakrik och kraftfull rom som ofta lagras på begagnade bourbonfat, vilket ger en utmärkande vaniljton. På det gamla slavspråket gick Barbados under namnet Bajan. I dag är den karibiska paradisön mest känd som ursprungsland för en av världens främsta romstilar: mörk, fruktig och smakrik bajanrom. Plantation Grande Réserve är ett utmärkt exempel på denna särskilda stil.

Plantations grundare och ägare Alexandre Gabriel har utforskat och utvecklat romvärlden med en okuvlig entusiasm. Redan på 1990 talet påbörjade han sitt prisbelönta arbete i ständig jakt på intressanta romsorter att buteljera. Eftersom han är uppväxt på den franska landsbygden och har med sig den franska stoltheten i vinodling, var det just terroir och olika växtplatsers förutsättningar som han fascinerades av. Bajanrom blev den stil han har kommit att uppskatta mest och ön är idag hans andra hem.

Plantation Grande Reserve kommer från West Indies Rum Distillery, som ligger precis vid stranden. Destilleriet är det första romdestilleriet i Karibien, och ett av mycket få i världen, som certifierats enligt den heltäckande hållbarhetscertifieringen Bonsucro Chain of Custody. Hållbarhetsprofilen ligger helt i linje med vad vi själva arbetar efter, säger Hugo Simberg, Brand Manager på Spring Wine & Spirits.

Plantation Grande Réserve

Doft: Dubbellagringen skapar en komplex och mustig doft av arrak, vanilj, banan, apelsinskal och kokos.

Smak: I smaken finns en angenäm liten sötma och toner av arrak, mogen tropisk frukt, kokos, banan, söt vanilj och choklad.

Det här är en rom som passar allra bäst att avnjuta som avec.

Art nr: 1031002, Plantation Grande Réserve 35 cl 40%: Pris: 169 kr

Kort om Plantation

Plantation är ett romvarumärke hos världsberömda cognacshuset MaisonFerrand. Plantations signum är dubbellagring, vilket innebär att utvald rom lagras bådei destilleriet där den producerasoch sedan i Frankrike. Plantation äger flera romdestillerier, bland annat West Indies Rums Distillery på Barbados.