Rösta på Radiosportens Jerringpris och stötta Radiohjälpens arbete för psykisk hälsa

Stavhoppsstjärnan Armand ”Mondo” Duplantis vann Radiosportens Jerringpris 2020. Foto: Pelle T Nilsson/SPA

För en stund sedan presenterades de 13 nominerade till Radiosportens Jerringpris i direktsändning i P4 Extra. Nu startar alltså första röstningsomgången där de 13 ska bli åtta kandidater den 21 december och gå vidare till omröstningens andra del.

– Det har varit ett exceptionellt starkt idrottsår så det var svårt att välja, säger Radiosportens chef Markus Boger.

DE NOMINERADE TILL RADIOSPORTENS JERRINGPRIS 2021:

Tove Alexandersson, orientering – fem VM-guld

James Blomgren, bowling – VM-guld

Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, segling – VM-guld och OS-silver

Damlandslaget, fotboll – OS-silver

Armand Duplantis, friidrott – OS-guld

Isabelle Haak, volleyboll – en av världens allra bästa

Hopplandslaget, ridsport – OS-guld

Philip Jönsson, skytte parasport – guld i Paralympics

Anna Nordqvist, golf – vann British Open

Nils van der Poel, skridsko – två VM-guld

Martin Ponsiluoma, skidskytte – VM-guld

Daniel Ståhl, friidrott – OS-guld

Jonna Sundling, skidor – två VM-guld

Fakta om röstningen
Röstningen i den första omgången är nu öppen för telefonröster och på Radiosportens webb: http://sverigesradio.se/jerringpriset – där finns även röstningstelefonnumren och motiveringarna till de olika kandidaterna.
Det går även att rösat via SVT:s Duo-appen. Att ring-rösta kostar 9,90 kronor per samtal (plus ev. trafikavgifter) och bidrar till Radiohjälpens insamling för att motverka psykisk ohälsa.
Den 21 december meddelas vilka åtta kandidater som går vidare till omröstningens andra del. Radiosportens Jerringpris delas ut till vinnaren på Idrottsgalan den 17 januari.

Om Radiosportens Jerringpris:
Radiosportens Jerringpris delas ut en gång per år för årets bästa svenska idrottsprestation, företrädesvis sedd ur ett internationellt perspektiv. Priset kan erhållas av såväl individ som lag, av aktiv eller ledare och ett obegränsat antal gånger av samma vinnare. Radiosportens redaktion utser kandidaterna och vinnaren röstas fram av svenska folket. Radiosportens Jerringpris instiftades 1979 till minne av Sveriges Radio-medarbetaren Sven Jerring.

Läs mer om Radiosportens Jerringpris här: https://sverigesradio.se/jerringpriset

För mer information, vänligen kontakta:

Markus Boger, redaktionschef, Radiosporten

markus.boger@sverigesradio.se

Susanna Mörner, pressansvarig

susanna.morner@sverigesradio.se

För information om Radiohjälpens insamling:
Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen

kristina.henschen@svt.se